tisdag 26 augusti 2014

Jag missade

 att det var "go topless day" i söndags.  Nu gjorde det ingenting, eftersom jag inte hade minsta längtan att spatsera omkring i bara mässingen — inte ens om vädret tillåtit det. Men visst föder det många tankar kring feminism och frigörelse, är man frigjord om man gör något, påklädd eller avklädd, bara för att det ska så vara. Intressant tyckte jag också att det var, att läsa att sedlighetspolisen i Atlanta City 1935 slog till mot de som badade topless — man arresterade 42 män som gick barbröstade. Kanske var de ovanligt strikta i Atlanta City, jag hittade ett vykort på nätet där en moralens väktare mäter hur långt ovanför knäet baddräkten slutade. Bilden kan förstås ha varit arrangerad

10 kommentarer:

  1. I USA finns väl fortfarande väldigt mycket moralväktare. Å andra sidan finns mycket tvärtom också.
    På 70-talet var det mycket topless på badstränderna och som kille var det lite knepigt var man skulle sätta blicken. Inte bra om man tittade, och tittade man inte så var det inte heller så bra. Ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo,
      Säg mig vad som inte finns i Staterna.

      Återstår att se om det topplösa kommer tillbaka här - då får du ta på dig solglasögon, så syns det inte var du vilar blicken.
      Margaretha

      Radera
  2. Och alla dessa svenskor som tillhölls att klä sig anständigt i Francos Spanien. Då handlade det ändå inte om topless, utan "bara" om bikini, som var förbjudet. Hel baddräkt skulle det vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      På många orter i Schweiz såg jag plakat i byarna, där de bad turister klä sig anständigt, att åtminstone inte gå till kyrkan i shorts.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag missade också denna högtidsdag .. vilket vi väl alla kan vara rätt så nöjda med ... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Den stora massan kan nog vara tacksam för att många av oss missade dagen - de får nöja sig med att vila blicken på alla dekolterade damer som finns överallt.
      Margaretha
      som inte hör
      till den
      sistnämnda
      skaran

      Radera
  4. Jag undrar om de fick till nåt program med Plura den dagen. Eller en hel serie: Plura går till badstranden... Den idén räcker nog till många avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Eftersom jag inte nyttjar TV har jag nog undsluppit Plura i många osköna former.
      Margaretha

      Radera
  5. Klädkoder finns även idag i USA. Minns inte nu vilken stad som hade infört striktare regler alldeles nyligen.
    Något jag tycker ser rent bedrövligt ut - och som borde förbjudas - är de killar som har byxorna nedhasade nedanför eller halvvägs på rumpan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Känner en kille som fick veta att han inte skulle få ett jobb han hade sökt, om han inte rakade av sig skägget (i USA förstås).
      Margaretha

      Radera