fredag 15 augusti 2014

Skamligt?

skam`lig adj. ~t 
ORDLED: skam-lig
• som ger upphov till skamkänslor
 el. bör göra det {→skandalös}: den ~a vapenexporten till militärdiktaturen~a gärningarhan behandlades ~t illa (adv.)
BET.NYANSER: a) spec. (sexuellt) oanständig: syfilis ansågs vara en ~ sjukdomhan gjorde en ~ gest mot henneett ~t förslag ett opassande förslag om sexuellt umgänge b) försvagatdet är ~t vad vi har försummat trädgården i årde var ~t lyckliga (adv.)
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. skamliker


Är det skamligt att använda ordet skamligt?
Det var länge sedan jag hörde det.

10 kommentarer:

  1. Tack för tips som gav mig en idé...
    Det är ju ett bra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Så bra att jag kunde tipsa dig!
      Visst är skamlig, ett alldeles utomförträffligt ord - det vore synd om det skulle dö sotdöden nu!
      Margaretha

      Radera
  2. Ja, du har helt rätt. Nu säger man skämmigt om det mesta. Skamligt nog så förändrar man språket utan betänkligheter.

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det sorgliga är att en majoritet av de som säger skämmigt, förmodligen inte vet att det redan finns ett urgammalt ord som täcker begreppet.
      Och vet man det, och ändå underlåter att använda det, är det oursäktligt.
      Margaretha

      Radera
  3. Det vore rent skamligt om skämmigt ersatte skamligt.....

    SvaraRadera
  4. olgakatt,
    jag är rädd för att denna skändliga avveckling, redan är ett faktum.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jag använder båda orden. Skämmigt när det är frågan om att vara lite småskamsen över något och skamligt om… ja, om sånt som är skamligt. Sånt som drar evig – eller åtminstone varaktig – skam över den som gjord'et.

    Skämmigt = glömma kompisens födelsedag.
    Skamligt = förtala henom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Att glömma kompisens födelsedag tycker jag är pinsamt eller genant. Lika pinsamt som att säga skämmigt.
      Margaretha

      Radera
  6. det finns ju alternativ så folk borde skämmas när de använder sk****gt. jag diskuterade det med mitt äldsta barnbarn, hon hade inte ens tänkt på att man kunde säga något annat, men nu har hon börjat göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Så bra att du och barnbarnet diskuterar språkfrågor. Vuxna sviker ofta de unga, när de är krampaktigt upptagna med att vara eviga tonåringar - både i klädsel och språk.
      margaretha

      Radera