tisdag 18 januari 2011

Grattis Alan!






Alan Alexander Milne
18 januari 1882 –31 ianuari 1956

.

.




Happiness by A. A. Milne
,
John had
Great Big
Waterproof
Boots on;
John had a
Great Big
Waterproof
Hat;
John had a
Great Big
Waterproof
Mackintosh --
And that
(Said John)
Is
That.

De flesta av oss tänker väl i första hand på Nalle Puh när vi hör talas om författaren A. A. Milne, eller på hans andra verser för barn — ett faktum som irrite-rade författaren. Han ville inte bli placerad i ett fack, han ville ha lika stor framgång med sina romaner, och skådespel, för vuxna som med sina barnböcker.
Simon med sin blogg Stuck in a Book, talar varmt om Milnes romaner — och jag kan bara konstatera att jag inte ser storheten i dem. Nu har jag bara läst några få av dem, kanske borde jag ge mig i kast med resten av dem.

Christopher Robin som även han var författare, gav ut boken "The Enchanted Places" 1974. Jag ser att boken finns hos adlibris men inte bokus — den skulle jag vilja läsa. Det är ju ett välkänt faktum att han inte var glad över att det kändisskap han erhöll genom sin fars böcker, ett ämne som han ta'r upp i boken.


Christopher Robin som vuxen.

Av någon anledning finns leksakerna i New York City, på New York Public Library.

Piglet sidled up to Pooh from behind.
"Pooh!" he whispered. "Yes, Piglet?"
"Nothing." said Piglet, taking Pooh's paw.
"I just wanted to be sure of you."


Illustrationerna till Nalle Puh och böckerna med verser för barn gjordes av Ernest Shepard, bilder som är helt överlägsna Disneys bilder. Efter A. A. Milnes död sålde hans fru rättigheterna till The Walt Disney Company. Tyvärr, vill jag tillägga.

Ernest Shepards dotter Mary, var även hon illustratör, och gjorde bland annat illustrationerna till Pamela Travers "Mary Poppins", även det en bok som hamnade i klorna på Disney.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är mycket som hamnat i klorna på Disney som definitivt inte borde ha gjort det. Samtidigt undrar jag hur många av dagens barn som skulle känt till Djungelboken alls om det inte vore för Disney. Även om det är en väldigt förvrängd bild.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Ja, käre tid - vet inte om det vore bättre att ungarna inte alls kände till en berättelse, än att de har Disneys bilder på hjärnan. Jag har en känsla av att de flesta Disneyfilmer är lånegods. Hur många ungar har läst den riktiga Alice i underlandet, Peter Pan, Pinocchio, Pongo och de 101 dalmatinerna, Robin Hood, Pocahontas, Ringaren av...
    Det här måste jag fundera på.
    Margaretha
    som nu gör sig lite te
    medan hon funderar

    SvaraRadera