måndag 11 maj 2009

Sommarlov

0
Under tiden var Folke nere i källaren och hämtade en flaska björnbärssaft, medan farmor klöv några färska bullar och bredde honung emellan. Så radade hon ned dem i en korg och räckte den till Pelle Göran.
- Lite matsäck åt två hungriga karlar och ett magert flickebarn, sa hon.
Två hungriga karlar! Pelle Göran sträckte på sig. Det lät något det. Och så gott det doftade ur korgen sen.
Folke och barnen följde en gångstig som slingrade sig snett nedåt bäcken genom den branta liden, där ungbok och hasselsnår växte så tätt att man ibland gick i mystisk halvskymning och fick böja grenarna åt sidan för att komma fram. På de öppna fläckarna dit solen nådde ner lyste smörblomma, gökärt och förgätmigej i det mossiga gräset. Det hördes ett sorl och ett sakta risslande från bäcken. Själva ljudet lät svalkande.
_ _ _

Då satte de sig bland förgätmigejerna och åt honungsbullar och drack björn-bärssaft. Det smakade härligt. Och solen lyste på deras ryggar och i hasselsnåren sjöng småfåglarna och i vattnet kilade små fiskar förbi. Och bäcken porlade och kluckade och allt kändes så märkvärdigt skönt.


Ur "Farmorsresan" av Edith Unnerstad med illustrationer av Iben Clante.

0
Jag växte upp med Edith Unnerstads böcker, och jag älskade dem alla, så nu när jag skulle till att välja en bok fick jag problem. Mycket somrigare än i "Nu seglar Pip-Larssons" kan det väl knappast bli – men jag fastnade ändå för "Farmorsresan" som jag tycker är en pärla. Nu när jag bläddra i den, började jag snart läsa från början och blev sittande. Det var svårt att bara citera ett ställe.
0
Det är intressant att läsa hur Mossfolk ser på Kittyböckerna nu när hon läser om dem. Det är inte alla böcker som håller för en omläsning.
Jag gillade varken Kitty eller Femböckerna – vilket inte hade något med den undermåliga kvaliteten att göra eftersom jag glatt läste Enid Blytons andra böcker. Jag har helt enkelt aldrig varit road av spännande böcker. Och när det gällde Kitty så roade det mig inte att läsa om en så pass mycket äldre flicka som Kitty – jag var alldeles för barnslig för det.
Så trots alla skollov i dessa böcker kommer jag inte att yttra ett ord mer om dem. Särskilt inte som det finns så många andra fina sommarlovsskildringar i barnlitteraturen.

2 kommentarer:

  1. Ar hos min bror nu, inlaggen om sommarlov fick oss att diskutera vara favorit barn bocker hela kvallen igar. Kul! En av mina favoriter var Charlotte's Web.
    love and hugs,
    Q

    SvaraRadera
  2. Q min vän,
    Ah, den är ljuvlig - kanske inte lika välkänd här som i Staterna. E. B. White hör även till mina favoriter bland vuxenlitteraturen.
    Ha det så bra!
    love,
    M

    SvaraRadera