tisdag 12 maj 2009

Sommarlov

0
I midsommarveckan reste Igge och Björn och mamma till landet.
Nästan så långt Igge kunde minnas tillbaka, hade de bott i Torsboda på somrarna. De hyrde en liten röd stuga, som låg så ljuvligt - nästan alldeles nere vid sjön och med skogen som en trygg mur mot världen. Stugan hade bara två riktiga rum, det så kallade vardags-rummet, där de åt och arbetade och där Igge sov om nätterna, och så en liten kammare, där mamma låg. Björn sov i en lya på vinden - ett sommarrum, som saknade eldstad, och Anna låg i pinnsoffan i köket.

_ _ _

Det var härliga dagar för Igge och Björn.
På morgnarna, när de vaknade, tog de sina badhanddukar och sprang ner till sjön. Om det regnade, lindade de in kläderna i sina oljerockar, och efteråt klädde de på sig inne i båthuset, men om de var vackert väder höll de till på stranden. Mamma som inte var någon vän av urlakade badfantaster med skallrande tänder och blåfärgade läppar, hade anslagit en halvtimme till detta morgon-dopp,och därför var det vild kapplöning både dit och därifrån – så mycket längre tid fick man vara i vattnet. Igge var elva år och Björn tolv, båda hade lärt sig simma den sommar, de var sju och åtta år gamla, och vid det här laget var de redan tränade undervattensimmare, som dök på huvudet från båtbryggan och fiskade opp allehanda hemlighetsfulla skatter från sjöns dyiga botten.
Efter badet var det dags att hämta mjölken i den närbelägna bondgården, vilket alltid var ett stort nöje. Vägen gick genom skogen, där det växte stensöta och pyrola och där linnéan klängde över murkna stubbar. Det var en riktig trollskog, och Björn och Igge hade inte lov att ge sig av på några upptäcktsfärder där utan sällskap. Och eftersom man i den Tilanderska familjen tog det som en självklar sak, att man kunde lita på varandra i vått och torrt, så hade det heller aldrig fallit dem in att sabotera påbudet.
Ur "Tilanders Igge" av Ursula Brenning (psudonym för Thorborg Thyselius 1906-1977)


0
Benge firade födelsedag, och Björn och Igge var inviterade på saft och tårta.
De satt vid det vita trädgårdsbordet ute i syrénbersån. Humlorna surrade honungsrusigt i tulpanrabatten, och högt uppe i det gamla päronträdet sjöng en svart-vit flugsnappare för sin fru, som låg på ägg någonstans i närheten – i cykelboden trodde Benge. Där fanns ett hål i väggtimret, alldeles under tegelpannorna.
Runt omkring födelsedagsbordet blommade syrénerna med tunga, blekblå klasar mellan hjärtformade blad, som var mörkt gröna på översidan men solhungrigt bleka på den undre.
Ur "Igge 12 år" av
Ursula Brenning (pseudonym för Thorborg Thyselius 1906-1977)
0
Två böcker som kom 1955 och 1958 men utspelar sig tidigare - kanske på 20- eller 30-talet när författaren fortfarande var skolflicka.
Man får följa Igge och hennes bästa vän Britta under ett par år - de har en hel del upptåg för sig men böckerna har också en allvarlig grundton. Böcker som jag återkom till flera gånger.

3 kommentarer:

  1. Vilka roliga böcker du presenterar M! Jag får lära mig så mycket nytt, kanske kan jag hitta de på biblioteket för jag antar att de inte finns i bokhandeln längre.
    Mette

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Mette, får lära mig mycket nytt.
    Kulla-Gulla var min favorit under många år. Jag läse sönder böckerna.
    Siw

    SvaraRadera
  3. Ja, bibliotek eller antikvariskt är nog enda chansen för många av mina gamla favoriter.
    Kulla-Gulla, jo men visst läste jag Kulla-Gulla! Fast i början tyckte jag att det var jobbigt med dialekten. Så här efteråt kan jag tycka att det är märkligt - jag tänkte inte ens på att en bok som var tryckt på 1800-talet hade pluralform och gammalstavning, men småländskan tog emot.
    Margaretha

    SvaraRadera