måndag 16 mars 2015

Vart tog de vägen —

mödrarna?
 Ofta när jag ser den här affischen i verksta'n, eller de klistermärken och brevpapper, som jag faktiskt har kvar, så undrar jag vad det blivit av "Another Mother for Peace". För några år sedan letade jag på nätet, men hittade inte så värst mycket om dem, men nu har det tillkommit mer utförlig information
 Organisationen grundades 1967 av mödrar, som undrade om deras söner, om några år, skulle bli tvungna att dra ut i krig.
Man skickade ut nyhetsbrev till sina medlemmar, gav förslag på vad enskilda personer och lokala grupper kunde göra för att få ett slut på kriget i Vietnam. Av naturliga skäl blev AMP inte så välkänt i Sverige, vi var ju inte lika inblandade, och att skriva brev till våra lokala politiker, som de amerikanska medlemmarna uppmanades att göra, var ju inte heller aktuellt. 
Det mesta av organisationens arbete hade avstannat 1979, men ända till 1985 fortsatte man att skicka ut nyhetsbrev — men då stängde de sitt kontor. 
Tyvärr verkar det som fredorganisationer alltid kommer att behövas, så i början av det här seklet väcktes AMP till liv. Så vitt jag förstår, nu i mindre skala. Mycket mindre skala, för på deras hemsida har det inte hänt något på flera år.
På 70-talet, utan datorer och pengar, var trycksakerna inte så flotta, inget färgtryck i kalendern — men gott om information, och citat om fred.

4 kommentarer:

  1. det var länge sen jag tänkte på dem. jag hade likadant brevpapper och en dekal på kofångaren, och ett halsband.

    de gjorde en stor nytta, men samhället är så annorlunda idag så det förvånar mig inte att de inte är aktiva. fast när jag tänker efter så är så många krigströtta nu, att de kanske skulle kunna göra nytta.
    ska fråga sis, hon var mer aktiv än jag på 70-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, de behövs verkligen!
      Jag vet bara alltför väl att det alltid har funnits amerikaner som ser det som sin plikt att döda alla som inte tycker som de själva. Familjer som tyckte att det var pinsamt om deras söner inte for till Vietnam.
      Margaretha

      Radera
  2. De är nya för mig! Men man kan fortfarande registrera sig för deras nyhetsmejl så det gjorde jag. Får se om det kommer några! Nog borde varenda mor kämpa för att hindra sina söner från att kriga - för att inte tala om vad fäder borde i sammanhanget....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Ja, jag såg att man kunde registrera sig, men gjorde det inte. Du får berätta om du hör ifrån dem.
      Ofattbart att familjer ser det som ärofyllt att skicka sina söner i krig!
      Margaretha

      Radera