lördag 28 mars 2015

Avskräckande

Det måste ha varit vid den här tiden, för ett halvt liv sedan, som vi körde runt på småvägar i Roslagen för att lägga upp en hajk för våra seniorscouter. På ena sidan av vägen såg vi att det med jämna mellanrum satt små skyltar:

Vi hittade en vacker hage som skulle passa att övernatta i, så vi vandrade upp till en gård i närheten, och det visade sig att bonden ägde både hagen och alla skyltarna. Det var en pratglad och trevlig man, som berättade att skyltarna hade avsedd verkan — de höll stockholmarna på behörigt avstånd. 
Så här års börjar ju naturen fyllas av folk, så jag tänkte att om någon har besvär med närgångna människor på utflykt, kan det vara värt att sätta upp en skylt, eller två, vid tomtgränsen.

4 kommentarer:

  1. Utomordentlig idé! Själv läste jag för många år sen om en skylt där man varnade för att agapanthusarna släpptes lösa efter mörkrets inbrott. Skulle nog inte avskräcka någon idag. Kanske nån skulle stjäla dem istället. Mina agapanthusar är lössläppta dygnet runt sommartid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Eftersom jag inte har några agapanthusar - inte ens en endaste husar - så får jag nöja mig med huggormar, fast jag inte har sett några här.
      Kanske kan man hota mer kaktéer, jag har några jag inte lyckats ta livet av - än.
      Margaretha

      Radera
  2. Mina agapanthusar står på vakt i brödbutiken däremot och försöker se avskräckande ut.
    Att ha reptiler i sin närmaste omgivning är avskräckande, så jag berättar aldrig mera om Kaa som bor under vårt hus vintertid...
    Tror däremot att jag sätter upp en skylt om agapanthusarna som vaktar huset.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Frågan är tydligen om man vill attrahera eller avskräcka.
    Margaretha

    SvaraRadera