onsdag 22 maj 2013

Grattis Mary

 Mary Stevenson Cassatt
May 22, 1844 – June 14, 1926
självporträtt
Lilacs In A Window 2

 Det finns mycket skrivet om denna populära konstnär — både på nätet och bokhandeln. Själv var jag övertygad om att jag bloggat om henne flera gånger, men när jag ber blogger leta fram inläggen, får jag inte många napp. Jag skrev kort om boken ”A Life”, när jag skulle till att läsa den, men om boken ”Lydia Cassatt Reading the Morning Paper” av Harriet Scott Chessman, hittar jag inget. Kanske har jag skrivit om den så många gånger i brev och andra sammanhang, att jag trodde det var här jag berättat om den. Den, liksom ”A Life” finns på Bokus. ”Lydia Cassatt Reading the Morning Paper” finns översatt till svenska, men är slut på förlaget — men så här lyder den svenska baksidestexten om boken


Mary Cassatt var en amerikansk konstnär som levde 1844-1926. Hennes favoritmodell var den äldre systern Lydia och många av hennes impressionistiska målningar visar Lydia i olika situationer. Fem av målningarna bildar utgångspunkt för den här romanen, där Lydia, allt mer medtagen av en svår njursjukdom, berättar om hur det är att vara ständigt sedd av den som alltid ser och hon ställer frågor - till sig själv och till Mary - om kärleken och döden, om konsten och konstens förmåga att hålla minnet levande. 
Mary och Lydia bodde i Paris och dess sjudande konstliv bildar bakgrunden till systrarnas mer stillsamma tillvaro. 
Lydia Cassatt läser morgontidningen är en poetisk, eftersinnande och djupt gripande bok. Illustrerad med de fem målningar som utgjorde författarens inspiration.
(BONNIERS)

 Poppies in a Field 1874-1880

Reverie (or Woman with a Red Zinnia)
  




Mother and Child

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och intressant med de olika stilarna. Man känner syrendoften från den frodiga buketten. Och den eftertänksamma stämningen i den svalt eleganta "Brevet". Spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Hon är mycket intressant och spännande - och det är intressant att se hennes olika perioder, ibland ser det ut som japanska träsnitt, andra gånger som Berthe Morisot eller Childe Hassam.
      Margaretha

      Radera