söndag 12 maj 2013

Fars bokhylla


 Det är både intressant och överväldigande att försöka röja i ett gammalt hem. Man bör inte vara alltför pietetsfull — vilket jag är rädd för att jag är. Ändå har jag inte hunnit till det svåraste än. För tillfället dväljs jag i fars bokhylla, och undrar vad i all världen jag ska göra med dessa gamla böcker. Grovt sett kan man dela in böckerna i tre grupper, foto, motorer, folkrörelse. 
Fast dagens bok, eller rättare sagt lilla häfte, tillhör inte någon av grupperna. Eftersom far var tävlingscyklist i sin ungdom, blev jag inte det minsta förvånad över att hitta en bok som kort och gott heter “All you want to know on cycling”. Den är bara 8,5 x 15,5 cm stor,  behändigt om man vill kunna ha den med sig på cykelturen, men inte alldeles lätt att förvar i en bokhylla, utan att den far alltför illa.
 

Häftet innehåller handfasta råd om cykeltyper och skötsel av maskinen , som den kallas. De sista sidorna ägnar ett par sidor åt “Touring”: “There is no healthier or cheaper way of spending a holiday than a bicykle tour. It takes you right away  from your everyday worries and cares, and you can chose your own touring grund according to your taste.”
Där ges också förslag på vad man ska ta med på turen, och en del tips. Punkt 3 gillar jag: “Don’t plan the tour in detail — follow your inclination each day.” Och råd för den som råkat knöla till hojen “8. Wheels badly buckled can be pulled straight on a telegraph pole or gte by a sudden jerk.”
Camping rekommenderas: “Cycle-camping is surley the freest and most unfettered manner of spending a holiday.” Och så följer goda råd för en lyckad cykelsemester.
Det står inget tryckår, men eftersom där finns ett avsnitt om “War-time laws affected cycling” förstår man att häftet gavs ut under andra världskriget. Min cykel som jag inte använt på mången god dag, är nog jämngammal med detta häfte — kanske borde jag lägga häftet i cykelkorgen  och ge mig ut på en tur. Det jämnåriga tältet är nog inte vattentätt längre, men jag kan ju börja med en dagstur.

8 kommentarer:

  1. En ovärderlig skatt för ett cykelmuseum? Om det finns ett sådant någonstans

    Godmorgon
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Har ingen aning om, huruvida det finns cykelmuseer eller ej - men det gör det nog, tycker att det finns museer inom alla tänkbara (och otänkbara) områden. Kanske kan hitta något på nätet.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag önskar verkligen att jag vågade cykla men är för rädd för biltrafiken som inte ger mig tillräcklig vingelmån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Du får komma hit och cykla på vår cykelbana - den har vi ju alldeles utanför dörren.
      Måste tillstå att jag gärna avstår - cyklar och skidor betraktar jag enbart som smarta transportmedel, har aldrig uppskattat att nyttja dem.
      Margaretha

      Radera
  3. Den typen cyklar som fanns då finns väl inte längre. Dagens cyklar ser ibland nästan inte ut som cyklar. Och det där att man för moderna cyklar måste köpa till stänkskärmar, hållare för bakre delen av cykeln osv tycker jag känns litet märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Förmodligen skulle jag känna mig väldigt vilsen om jag skulle köpa cykel idag. Jag har också hört att det tillkommer massor som man tycker är självklara tillbehör.
      Margaretha

      Radera
  4. Kolla med Staffan Scott på DN. Han är en riktig cykelentusiast och skulle älska den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Tack för tipset!
      Margaretha

      Radera