torsdag 30 maj 2013

En parfymfri dag


om året, är verkligen inte mycket. För dem som är doftöverkänsliga behövs mycket mer än så. Men kanske är det en god början — något som får människor att förstå att det finns de som inte uppskattar dofter — som inte tål dofter.
Själv tycker jag illa om starka dofter, men blir inte sjuk av dem. Men jag har vänner som är extremt överkänsliga, och vet hur det begränsar deras liv.  Ibland häpnar jag över hur somliga människor inte ta’r någon hänsyn till sina känsliga medmänniskor. Det är inte ovanligt att även om de är ombedda att komma oparfymerade till ett möte eller tillställning, så bryr de sig inte om det. Dessa människor inser  ofta inte att deras kläder och tillhörigheter stinker, även om de bara har liiiite parfym bakom vänster öra.
Det finns hemtjänstpersonal som stinker pigvatten, precis som det finns personal på vårdcentraler som gör det. Nonchalant!
Läs mer om MCS, Multiple Chemical Sensitivity.
Det är alltså i dag som det är den parfymfria dagen!

10 kommentarer:

  1. Intressant om en föga känd överkänslighet. Själv har jag "bara" extremt gott luktsinne och brukar inte må direkt dåligt av lukter/dofter, men jobbigt kan det ju vara ändå. Och i ansiktet kan jag överhuvudtaget inte ha någon parfymerad produkt, inte solkräm, inte fuktkräm. Ofta svårt att hitta något som funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det kan vara jättejobbigt om man inte kan gå därifrån, men värst är det ju för alla dem som inte ens kan gå hemifrån, därför att de blir sjuka av det mesta som avger någon lukt - eller ångor som vi andra inte ens känner.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag känner ganska många som är överkänsliga mot parfymerade dofter, som t.om. kan få svårt med andningen om det blir alltför mycket av det "goda".
    Själv är jag inte överförtjust heller...måtta med allt och det är det inte alla gånger
    Själv använder jag olivolja till det mesta...så jag går antagligen omkring och dofter som en oliv:)

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Svart eller grön oliv?
      Margaretha

      Radera
  3. Tobaksrök har jag alltid mått illa av och gick ogärna både på fest och krog tills "den nya tiden" bröt in. Jag blev också "smaskförkyld" när jag vistades några dagar i södra Polen men omedelbart frisk efter några timmars bilfärd norrut.
    Men jag har inte upplevt tinnitus eller anhedoni av några starka dofter som det står på hemsidan du länkar till.
    Parfymfri sjukvårdspersonal är självklart ett krav, liksom hemtjänstpersonal.
    Privat tycker jag att man kan få ha nån god doft som inte känns förrän man kommer "kramnära".
    Det allra äckligaste är en blandning av gammal tobaksstank och stark parfym som doftdöva rökare helt ogenerat kan utsätta omgivningen för.
    Sen ska jag erkänna att jag flera gånger irriterat mig på KOL-patienter som i hela sitt liv terroriserat omgivningen med sina stinkpinnar och nu KRÄVER att alla ska ta hänsyn till dem och inte ens tvätta håret med parfymerat schampo.
    Undrar också hur det funkar för en person som förlorat luktsinnet - det är ju inte helt ovanligt- har hen lika mycket symtom ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Tobaksrök är förfärlig - en gång i tiden blev jag ofta tvungen att dela taxi med en storrökare. Fast han inte rökte i bilen, så var den timmen tillsammans fasansfull. Begagnad rök i förmodligen skitiga kläder, gjorde mig alltid åksjuk.
      En del av dem som kommer och går här, stinker av godis - en äcklig syntetstank.
      Min far hade dåligt luktsinne, problemet blev att han inte kände att han hävde på sig alldeles för mycket rakvatten.
      Margaretha

      Radera
  4. Jag klarar inte av starka dofter - både "konstgjorda" och naturliga. Har svårt för alla slags parfymer. Tyvärr är det samma sak med blommor - kan bara lukta på blommor utomhus.
    Minns ibland folk i Stockholms tunnelbana som hade otroligt starka parfymer och min näsa började rinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Blandningen av dofter och olika lufter kan vara nog för att få mig att hoppa av tåget i farten. Men jag är mest småallergisk, så för det mesta är det bara obehagligt.
      Margaretha

      Radera
  5. Åh, nej! Jag missade dagen. Läste om den nyligen och hade tänkt så där lite diskret tipsa om den parfymfria dagen på gymmet där jag tränar. Har sagt ifrån tidigare men dem som "stinker" allra värst blir alltid surast. Det finns en och annan där som förpestar ett helt gruppass genom att de sprutat på sig på tok för mycket.
    Håller med olgakatt ovan vad gäller tobaksrök och överparfymerade människor. Olidligt. En av anledningarna till att jag cyklar,i vått och torrt, istället för att åka kollektivt och de gånger jag måste får jag i princip alltid andningsproblem av allt för starka dofter. Inte nödvändigtvis att de luktar illa men har tagit på tok för mycket doft på sig.

    Tänk vilket enormt utrymme en sådan person tar upp. Oavsett det gäller på spårvagnen, på jobbet och allra värst är om en sitter på föreläsning/teater/konsert etc med bestämda platser och en inte kan flytta. Kan förstöra en hel föreställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa,
      Det är ett problem, som jag inte ser någon lösning på. De som vräker på sig lukta-gott, blir ju så avtrubbade med tiden, att de inte har en aning om att de stinker.
      Och ja, det finns de som blir väldigt sura om man ber dem använda mindre av allt som doftar.
      Margaretha

      Radera