fredag 14 maj 2010

En present, choklart

Här är mor på väg till dansskolan — fullt så- "volangig" var hon inte till vardags.
Redan för bortåt 90 år se'n knåpade barnen på kindergarten ihop presenter till föräldrarna.

Säger man åt en femåring att boken ska "din mamma" få — så är det rätt naturligt att barnet skriver "till din mamma" på titelbladet. För övrigt är jag imponerad av skrivstilen hos en så ung skribent.

Det lilla recepthäftet med Jean-Étienne Liotards välkända målning "La Belle Chocolatière" är i för-vånansvärt gott skick efter alla år.


Ända se'n jag var barn har jag med jämna mellanrum bläddrat i häftet och dreglat över bilderna — men jag har faktiskt aldrig provat några av recepten. Kanske är det på tiden. Den som är nyfiken på receptsam-lingen kan se den hos Gutenberg. Det förefaller vara en annan upplaga för omslagsbilden är inte det samma, men såvitt jag kan se är innehållet det samma.

2 kommentarer:

  1. Underbar bild!
    Jag har tittat på boken, som du säger är bildrna läckra men recepten verkar lite krångliga. En del ingredienser har jag aldrig hört talas om.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  2. Ja Mette,jag tycker naturligtvis att bilden är underbar.
    Jag är inte beredd att lägga ner så mycket möda på något så onyttigt. Gärna choklad - men inte dessa sockermängder!
    kram,
    M

    SvaraRadera