onsdag 12 maj 2010

Artighet

The Old Soldier, 1869
George Adolphus Storey
1834-1919
.
Hur buffliga vi svenskar är, och hur artig man är i andra länder är ett ofta återkommande tema i bloggvärlden. Jag håller inte med — jag har träffat alla sorter i alla länder — men visst kan jag hålla med om att man kan höra mer tomma fraser i en del andra länder.
Jag hade en gång en mycket skicklig lärare i engelska, en mycket uppriktig man, inga inlindade artigheter där inte. I en fikapaus kom han och jag att sitta vid samma bord som en elev vid namn Lisa. Lisa började genast berätta om sin tid i England, och hur god engelska hon talde, alla trodde att hon var engelska. När hon äntligen tystnade sa läraren lakoniskt: "ja engelsmän är så artiga".

2 kommentarer:

  1. Att visa extra artighet för kvinnor är ett alltför enkelt trick för att dölja det verkliga kvinnoförtrycket som finns överallt. Och i extra hög grad där man är som "artigast"!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Sant!
    Dessutom är det svårt att diskutera artighet om man inte först enas om vad man egentligen menar med det. Det är likadant som med det missbrukade ordet respekt.
    Margaretha

    SvaraRadera