torsdag 26 februari 2009

Dagens längtan


9 kommentarer:

  1. Plötsligt kommer några rader för mig "Jag vill smycka ditt rum med mimosa..." etc och jag tänker att man kanske skulle smycka sitt eget rum med just mimosa ?

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Men det där är väl ingen mimosa?

    Vad är det för något? Väldigt vackert!

    SvaraRadera
  3. Inkan,
    Visst kan man bli lyrisk för mindre - även om det där med att smycka rum med växter inte ligger för mig. Jag går hellre ut till växterna - fast en kvist ett eller par blommor kan jag visst uppskatta inne.
    Christina,
    Det är mahonia - ett gott alternativ för oss nordbor. Bladen ser nästan ut som järnek - som jag önskar att vi kunde odla - blommorna, som sagt mimosaliknande och så har den blåa sura bär som blir en god sylt bara man har ohälsosamma mängder socker i den. När man plockat bären ser det ut som om man lekt med en kattunge eftersom busken har taggar!
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Tack för informationen :)
    Buskar är jag dålig på.

    SvaraRadera
  5. Christina,
    Det är lite märkligt att mahonia är såpass okänd som den är eftersom den är lättodlad och dekorativ. Det är bra om man täcker den på våren eftersom vårsolen kan bränna bladen - men jag har regelbundet glömt bort att göra det de sista åren, och det har ändå gått bra med bara några få brända blad. Skaffa en!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Vår trädgård är redan full av buskar som jag inte vet namnet på, planterade av tidigare ägare, så jag tror inte att jag planterar några nya i brådrasket.

    Särskilt en skulle jag verkligen vilja veta namnet på. Tyvärr blev det inte så mycket kvar av den lilla busken när vi fällde några björkar förrförra hösten, men den blommar med vita blommor i klasar och doftar något så underbart gott. Den är ovanlig, jag har aldrig sett något liknande.

    Får väl lägga ut en bild senare i sommar och se om någon vet vad det är för något.

    Du verkar ju ha koll på buskar :)

    SvaraRadera
  7. Christina,
    Den första buske jag tänker på när du säger att den har vita blommor och doftar är schersmin. Finns flera sorter, kameliaschersmin, doftschersmin och småblommig schersmin. Finns säkert ännu fler men det är vad jag kommer på just nu. I motsats till jasmin så är de härdiga och klarar sig upp in zon 5. Du kan ju söka på schersmin och se om du hittar något som liknar din buske.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Nej nej, så dålig är jag inte på buskar ;)
    Schersmin är det då rakt inte.
    Faktum är att jag tänker på hoya-blommor lite grann, men det är det naturligtvis inte...men det påminner...
    Jag återkommer i sommar, var så säker!

    SvaraRadera
  9. Jag ser fram emot en bild - blommar den tidigt, eller måste jag vänta länge?
    M

    SvaraRadera