söndag 15 februari 2009

0
Efter att inte ha varit ute på en vecka kändes det gott med en liten promenad, trots kylan. Innan jag hann ut var det bara -16° mot nattens -21°.
0
Jag talade om en ny bokhylla i går — och om man menar en hylla för böcker så är det en bokhylla, om än mycket primitiv. I somras gjorde jag en enkel hylla för böckerna i min sommarstuga. Här hemma har jag länge gått och sneglat på den sista lediga väggen där man skulle kunna peta in en hylla, och grunnat på om jag skulle kunna göra något liknande. Lika fint virke som i somras hade jag inte — men i mina bokhyllor syns inte mycket av hyllan, så jag sågade av en ohyvlad bräda så att den skulle få rätt längd och skred till verket.
Den står i en rätt smal hall så jag får nog be eventuella gäster att hålla andan medan de hänger upp kläderna.

0

0
Efter en middag på UFO:n (Unidentified Frozen Objects) kommer jag att tillbringa återstoden av dagen i sus och dus. Om vilket uttryck hojen säger:
0
Dus
dus subst., ingen böjning • i frasen (leva i) sus och ~ (leva i) utsvävningarHIST.: sedan 1640 i frasen sus och dus; jfr fornsv. dus 'larm, stoj'; trol. besl. med dåsa.
0
Och då i den senare betydelsen av dus:
0
dåsa
då`sa verb ~de ~t ORDLED: dås-ar SUBST.: dåsande; dås• vila med kroppen (inklusive hjärnan) nästan helt avkopplad {ehalvsova}: ligga och ~ i solskenetKONSTR.: ~HIST.: sedan 1887; jfr no. dosa 'stanna; vila' och sv. dial. dusa 'slumra'; ev. besl. med dus.

3 kommentarer:

  1. Va duktig du är. Det skulle jag aldrig klara. Fast var jag ska ställa böcker är ju inga problem här och väggar har jag gott om så jag behöver inte snickra nån hylla.
    kram ellen

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt att se vilka böcker du har i din nya fina hylla. Det behövs en närbild!
    Så fint du har det i sommarstugan, hoppas att du kan komma dit snart.
    Kram från
    Mette

    SvaraRadera
  3. Jo då Ellen, Det skulle du visst det. Det är bara brädor som ligger löst - på golvet på några burkar, och första våningen på några lådor och högst upp på ett avsågat rör (som nästan blev lika höga).
    Mette,
    Det är mest biografier - årsböcker i litterära sällskap bland annat. Och högst upp en skatt: Svensk litteratur tidskrift 1942-1964. Biblioteket ringer och frågar om jag vill ha böcker innan de slänger - och det är klart jag vill. Fast det är det där med hyllor.......
    Margaretha

    SvaraRadera