tisdag 23 juli 2013

Osmak

var det ord som kom för mig när jag funderade på motsatsen till lyckaför en direkt olycka vill jag väl inte påstå det är att få en bok man inte uppskattar.
Naturligtvis började jag grunna på ordet osmak, som man aldrig hör nu för tiden. Så här säger NE om ordet:
 o`smak subst. ~en
ORDLED: o--smak-en
• otur vard.: han hade ~
HIST.: sedan 1889; till smak i bet. 'tur'

Jag tror att jag var tio år, den julen som vi spelade Ansvar  på det hotellet vår familj firade jul.  Det var innan Bingo i stor skala hade drabbat landet – men Ansvar var precis samma sak, försäkringsbolaget Ansvar tillhandahöll allt som behövdes, och på de små lapparna man la’ ovanpå det numret som ropades ut (om man var lycklig nog att ha numret, förstås), fanns ett A.
Och jag var lycklig nog att ha alla nummer som ropades ut och skrek Ansvar först.
När det blev dags för prisutdelning, fick jag och de två andra personer som ropat Ansvar efter mig, komma fram och välja present från ett bord. Vad det fanns för prylar, utöver en bok, på bordet minns jag inte – men jag minns att jag var livrädd att någon annan skulle sno åt sig boken. Så kvickt som 17 tog jag tag i boken – så kvickt att alla gästerna fnittrade lite diskret. Men vad gjorde det, att få en bok kan vara värt lite fnitter. Det vill säga, det tyckte jag ända till jag började läsa boken – den var bland det tråkigaste jag har läst, och jag kom aldrig bortom det första kapitlet.


bingo [biŋ´go]  subst. ~n 
ORDLED: bing-on
1 ett hasardspel som bygger på lotteriets princip vanl. med relativt begränsade insatser och vinsterbingobrickabingohallpensionärer och hemmafruar har även andra intressen än att spela ~idrottsföreningarna får inte bli för beroende av inkomsterna från ~n
HIST.: sedan 1961; av eng. bingo med samma bet., trol. sammansmältning av brandy 'konjak' och stingo 'starkt öl'

2 kommentarer:

  1. Det kan man kalla osmak! Men du kastade i alla fall inte bort boken eller gav till loppis!
    Jag har gett bort massor med böcker jag inte tänkt läsa om till diverse välgörande ändamål men att kasta en bok är jättesvårt. Mig veterligt har jag bara gjort det en gång och då fick jag försäkra maken att det verkligen var meningen. Det var en bok av en flumperson av grövsta sorten och som förärades mig efter en föreläsning. Totalt inkompetenta landstingspersoner hade inköpt ett antal efter att hört författaren tala. Det hade jag också - ofrivilligt - därav bortkastandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Nej, ännu har jag aldrig slängt en bok. Men ibland undrar jag, om jag inte borde vara mer radikal, för jag har nog också några böcker av det slag du talar om.
      Må vädergudarna vara på din sida!
      Margaretha

      Radera