torsdag 11 juli 2013

Grattis Elwyn!

Elwyn Brooks White
bäst känd som E. B. White
11 juli - 1 oktober 1985 

Hos Bokus får man 98 träffar om man skriver E. B. White i sökrutan — vilket inte betyder att de har 98 olika böcker av honom (en del har inte ens med honom att göra eftersom datorer har sitt eget sätt att svara på frågor). Han skrev inte ens så många böcker, men de han skrev är väl värda att läsas. Förutom hans barnböcker hör ”Essays of E. B. White” till mina absoluta favoriter. Du kan läsa en av essäerna här.  Och i "The Paris Review" finns en läsvärd interview med honom.
Jo, jag vet, jag har prisat honom tidigare, men inte så mycket som han förtjänar, jag ser att jag talat om "Charlotte's Web", men inte om "Stuart Little" och flera av hans andra böcker, som jag trodde att jag skrivit om flera gånger. 
Barn skrev ofta till honom och frågade om hans berättelser var sanna. På den frågan svarade han en gång så här: “No, they are imaginary tales… But real life is only one kind of life — there is also the life of the imagination.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar