tisdag 26 februari 2013

Jag anser


eller jag tycker, hör man sällan nu för tiden. Jag har förstått att på nutidssvenska ska man säga ”enligt mig” eller enligt min mening”. Är det den falska blygsamheten som förbjuder människor att börja en mening med jag, och ta till den mesigare varianten?

Blir det tyst på mattan, beror det inte på att mattan och jag flugit vår kos — fastmer på att datorn triskas. Det vill säga, jag hoppas den trilskas, och att den inte har sällat sig till sina föregångare i datorhimlen.
Nu hoppas jag kunna svara på obesvarade kommentarer, medan apparaten fortfarande andas.

14 kommentarer:

  1. Jag anser att datorer är ett gissel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renée,
      Det tycker jag med - när den mopsar sig.
      Men jag tycker att det är en fantastisk uppfinning, så länge den gör vad jag vill.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag tycker att datorer är bra verktyg - så länge de inte krånglar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Ja, och har man blivit tillvand, är det svårt att klara sig utan.
      Margaretha

      Radera
  3. Hurra, nu kan jag kommentera igen! Hoppas att de anonyma är ordentligt bortkörda nu. Google hade glömt bort mig och jag hade glömt adressen till min blogg. Och nu när jag skulle kommentera fick jag börja från början, tur att jag hittade adressen!

    Jag la faktiskt märke till "enligt mig" flera gånger när jag hälsade på i Sverige och lyssnade på radio. Är det något nytt, jag har inte tänkt på det tidigare.

    När datorn krånglar skulle jag inte klara mig utan Trond. På jobbet har vi ju tre tjejer som servar våra datorer, jag skulle kanske få bjuda hem någon av dem annars.
    Sköt om dig!!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Får se om det här håller anonyma spammare på avstånd. Vill helst inte ta till de där oläsbara bokstäverna.
      Jag tror inte att det är nytt - men sen beror det på vad du menar med nytt...
      Tänk om Åskar vore lika tekniskt sinnad som Trond.
      Margaretha

      Radera
  4. Det var visst för tidigt.
    Jag skäms men jag säger nog enligt mig rätt ofta. Ska skärpa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Pia, det slank med en anonym där - får se hur det blir framöver.
      Bra att du tänker skärpa dig!
      Margaretha

      Radera
  5. Jag säger nästan alltid "jag tycker" men så är jag ju inte purung heller.
    Min dator har trilskats i över två dagar så jag har på min svärsons inrådan bytt webläsare. Det funkar något bättre nu, men jag måste logga in varje gång jag ska skicka en kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Så enkelt slipper jag inte undan, som med att byta webläsare.
      Datorer har vi fått för att öva oss i tålamodets konst.
      Margaretha

      Radera
  6. så bra att jag också kan kommentera nu!
    hoppas din dator klarar sig, enligt min mening är din blogg bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Debbie,
      Försöker du låta ungdomlig?
      Hoppas du kommenterar ofta framöver!
      Margaretha

      Radera
  7. Jag anser att det går finfint att kommentera detta inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra Karin! Både att du anser och att det går.
      I går var det en anonym som tyckte det samma, men nu kunde jag i alla fall rensa bort den kommentaren innan den hamnade i alla kommentatörers brevlåda. Så jag fortsätter så här ett tag till.
      Margaretha

      Radera