fredag 8 februari 2013

Grattis Paula!

8 februari 1876 - 21 november 1907

Moorkanal mit Torfkähnen, 1900

Brodern Henner Becker, 1902

Junges Mädchen mit gelben Blumen im Glas, 1902 - 1903

Mor och barn, 1903

The Old Farmer, 1903

 Mädchen mit Katze im Birkenwald, 1904

Mädchenbildnis, 1905

Porträtt av flicka på en stol, 1905

Stilleben mit Blattpflanze, Zitrone und Apfelsine, c:a 1906

Self-Portrait with Camellia Twig, 1907

Der barmherzige Sameriter Datum, 1907

På Bokus kommer det 36 böcker om man skriver in Paula Modersohn-Becker i sökrutan.

8 kommentarer:

  1. Henne har jag aldrig hört talas om. Hon verkar spännande, jag ska läsa mer om henne.
    Jag håller med debbie om att det är roligt när när man berättar något man kommit på när man läst inlägget, så att det det blir som ett samtal och inte bara en hälsning där man håller med. Fast jag är ju jättedålig på såna kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annkatrin,
      Då har du mycket intressant att se fram emot!

      Ja, jag tycker också att kul när inlägget genererar minnen och synpunkter.

      Aldrig för sent att börja med utförliga kommentarer!!
      Margaretha

      Radera
  2. Det här var en ny bekantskap, och en väldigt trevlig sådan!
    Tack, Margaretha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Märkligt att hon inte är mer välkänd - för hon räknas ju till en av Tysklands stora. Och väl värd att lära känna.
      Margaretha
      med ett öra
      bland tv-program
      dieter och styrketräning..
      suck

      Radera
  3. Man borde inte bli förvånad, hon är ju kvinna och som sådan lätt att osynliggöra. Det drabbar ju hela tiden begåvade kvinnor, inte bara förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Nej är man kvinna och dessutom dör ung - får man väl skylla sig själv!
      Skulle vara intressant att veta, vad hon fick höra från samtida män - och förmodligen också från andra kvinnor.
      Margaretha

      Radera
  4. Vilken spännande konstnär! Alldeles eget uttryck och särskilt porträtten är väldigt annorlunda. Och den där första landskapsbilden så laddad. Kul att få ta del av!

    SvaraRadera
  5. Karin,
    Ja, visst är hon.
    När jag blir rik ska jag köpa någon bok om henne - fast det blir inte den för 3000:- (tror att det var så mycket)
    Margaretha

    SvaraRadera