torsdag 21 februari 2013

Jag gillar kommentarer

men inte anonym skräppost. Därför har jag ändrat inställningen så att det inte går att kommentera anonymt. Det är säkert en vecka sedan jag gjorde det — men den veckan har jag tillbringat i verkligheten, och inte fått till något inlägg om förändringen. Jag hoppas att ingen hunnit irritera sig över att inte kunna lämna en kommentar — för jag vet att några av er, som brukar kommentera, inte har ett Google konto. Jag har inte fattat vad Open Id” är, men har du det ska du kunna kommentera, för jag prickade i ”registrerad användare — inkluderar open id”. 
Jag hoppas att det här ska avskräcka de anonyma skräppostavsändarna, så att jag snart ska kunna låta alla kommenterar. Men om du dessförinnan vill dra ditt strå till en eventuell diskussion, så mejla mig (adressen finns rätt långt ned i högerspalten) så kan jag skriva in din kommentar.

6 kommentarer:

  1. Hoppas du mår bra efter måndagens bravader. Själv är jag ok. Har bara varit utan internet i några dagar (vilat på soffan hon väninna) och inte kunnat uppdatera mig på omvärlden som jag brukar. Skönt på ett sätt, stressande på ett annat. Hoppas kunna träna lite lätt till helgen igen men har fått order att vila i några veckor. Eller i alla fall inte lyfta tungt, styrketräna osv. Konditionsträning är tydligen okej så jag får väl gå ut och jogga till såret har läkt ordentligt.

    Jag tycker det skett en förändring ganska nyligen vad gäller anonyma skräpkommentarer för att inte tala om all skräp-e-post. I höstas, före jul, började jag få mycket skräp till gmailen (vars konto jag haft i över sju år) vilket jag aldrig tidigare fått i någon större omfattning. Tog nyss bort "spärren" - "bevisa att du inte är en robot" - på min blogg men måste ändra tillbaka för det kommer skräp varje dag. Till gamla som nya inlägg. Nätets baksida gissar jag.

    Önskar dig god bättring!
    /åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa,
      Jo tack, det går åt rätt håll - och det hoppas jag att det gör för dig också!
      Jag har visserligen haft tillgång till internet (visserligen en rätt eländiga tillgång), men mest kollat posten den sista veckan. Jag kan tycka att det är skönt att ta en paus emellanåt.
      Min gmail har varit förskonad från skräppost, det är mest bloggen som drabbas. Men jag har sett att andra har det värre, men det är ju ändå irriterande, så jag hoppas att det här ska hjälpa.
      Nätet har nog fler och värre baksidor än de anonyma skräpmejlen, så jag försöker att inte hetsa upp mig.
      Sköt om dig!
      Margaretha

      Radera
  2. Jag förstår att du tröttnar på spam. Jag har lyckats sortera bort det värsta med något spamfilter och i övrigt klickar jag bort dem. De syns aldrig på bloggen, eftersom de ska "godkännas" av mig först och det gör jag såklart inte.

    I den här nya inställningen saknar jag möjligheten att identifiera sig med namn+URL. Det brukar finnas och är det smidigaste sättet att kommentera utan att vara anonym. Men det kanske inte funkar med Blogger? Jag har kommenterat samma sak lite utförligare på Olgakatts blogg (så många gånger att jag riskerar att bli betraktad som spammare!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nej, de här mejlen syns ju för det mesta inte på bloggen - men de som registrerar sig för att få alla kommentarerna i sin e-post, får ju även dessa mejl - och det tycker jag att de bör slippa.
      Synd att inte möjligheten med namn+URL finns kvar, när man blockerar de anonyma.
      Jo, Olgakatt läste dina kommentarer för mig i morse - jag tror inte att hon betraktar dig som spammare - inte än i alla fall.
      Margaretha

      Radera
    2. Skönt att höra (att jag inte klassas som spammare)! Ska undersöka hur det fungerar att kommentera via WordPress, eftersom jag inte gillar att gå via ett Googlekonto.

      Radera
    3. Ospammiga Karin,
      Berätta vad du kommer fram till - det finns kanske fler som vill kommentera via WordPress.
      Margaretha

      Radera