torsdag 7 februari 2013

Ett rum för dåligt humör

Nej, jag är inte ute och cyklar — jag har kollat med hojen, som säger så här:
boudoir [bodoa´r] el. budoar [budoa´r] subst. ~en ~er 
ORDLED: boudo-ir-en, budo-ar-en
• en dams finare privata salong mest histor.: grevinnans parfymerade ~
HIST.: sedan 1811; av fra. boudoir med samma bet., till bouder 'vara på dåligt humör'

Att det var franska, visste jag — men inte mycket mer. Var möjligtvis tanken, att man skulle inreda ett rum där man trivdes så bra att det goda humöret tog över, och man åter blev amiable.


 Tankar som väcktes när jag hittade boken ”The Bedroom and Boudoir, av Lady Barker. Boken är från 1878 och rikligt illustrerad.

Lady Barker rekommenderar oss att ha en eldstad i varje sovrum, för ventilationens skull. Visst är det trevligt att somna framför brasan — och kanske ännu skönare att vakna av att det sprakar i brasan (som pigan lagt in och tänt). Men det är nog en lyx få förunnat i dag.
fig. 11
Fig. 11 is of course only suitable for a small unassuming room, but if the tiles were old Dutch ones and the rest of the bedroom ware quaint blue and white Delft, an effect of individuality and suitability would be at once attained. Such a fireplace would look best in a room with wall-paper of warm neutral tints of rather an old-fashioned design, and I should like a nice straight brass fender in front of it almost as flat as a kitchen fender with delightful possibilities of sociable toe-toasting about it. 
 Jag skulle kanske lägga några kuddar i den här stolen, svepa en filt omkring mig och tända en brasa, sedan låta min boudoir göra mig på gott humör. Kanske skulle jag fortsätta att fundera över fenomenet inredning. Något som kan göra mig så glad — och samtidigt så irriterad. Glad därför att det kan vara inspirerande, men det går så lätt över styr. ”House-proud” är ett så träffande ord, som jag tyvärr inte kan komma på någon bra översättning på  något som tycks drabba många. Man inreder sitt hem, som man tror att det ska vara, inte efter behov, plånbok och personlig smak. Ungefär som med kläderna på kroppen. Och så har det nog varit i alla tider — Lady Baker, ondgör sig inte så sällan, över hur fult, opraktiskt och ohygieniskt folk inreder sina hem.
 jag kan inte låta bli att fundera över, vem Lady Baker var, hon tycks ha varit berest och begåvad med sunt förnuft och en hel del erfarenhet. Hon strör frikostligt sina personliga tankar omkring sig:
One hint may not be out of place here, and that is with respect to table-covers. Many people are fond of covering up writing-tables, and every occasional table, with a cloth; and these draped tables are generally great eyesores in an ill-arranged room. The covers seldom harmonise, and now-a-days many hideous pieces of work are accomplished in the name of the School of Art which are far removed from the artistic and beautiful designs which alone proceed from the School itself.
eller:
To my mind books are always the best ornaments in any room, and I never feel at home in any place until my beloved and often shabby old friends are unpacked and ranged in their recess.
Hon berör de flesta detaljer som man kan tänkas behöva i rum där man sover  vare sig det är gästrum, sjukrum eller det personliga sovrummet. 
Kommoder var ju en nödvändighetsartikel på den tiden, något som vi kan vara glada över att slippa i dag. Det kan vara trevligt en sommarvecka på semester, men knappast varje dag.
Och skärmar, har någon skärmar nu för tiden? Jag gillar dem, men nog krävs det stora ytor för att de ska komma till sin rätt.

6 kommentarer:

  1. Träffade på en konstnär för några år sedan som hade gjort fina skärmar med vilda djur på, riktigt flotta. Men hon var arg att ingen ville köpa dem för några tiotals tusen kronor styck. Herregud, vem har plats för skärmar i moderna hem? Såna ytor finns inte längre.
    Annars hade jag gärna haft ett par kinesiska i lack.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Då ska man ha både ytorna och pengarna - inte allom givet.
      Min kompis snickrade ihop en skärm och sydde ihop lappar, som hon spände upp i ramarna, den hade vi när vi pluggade och bodde ihop i en pytteliten sommarstuga, så den stod mest som prydnad efter väggen. Tavla på ben.
      Margaretha

      Radera
  2. jag hade ingen aning om att boudoiren var ett rum för dåligt humör, ibland skulle jag nog behöva en boudoiar!!
    en jätteintressant bok, jag har laddat ner den och ska börja läsa den senare i kväll, om inte min granne vill ha sällskap för hon är så mörkrädd när mannen är bortrest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, den är både rolig och lättläst. Så värst många tips får man nog inte, men man lär sig mycket om hur det var då.
      Har du inte en glasad balkong? Det kan kanske bli en balkoir.
      Margaretha

      Radera
  3. Ett speciellt rum för dåligt humör. Hmmm. Undras just hur många som har plats för det nuförtiden.
    Skärmar är vackert men kräver som sagt en hel del utrymme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Vi kallar det knappast för boudoir, men små lyor eller ett hörn av olika rum, får nog ofta den funktionen.
      Kanske kan man fixa ett dåligt-humör-rum bakom en skärm - charmigt?
      Margaretha

      Radera