torsdag 17 maj 2012

Människans obändliga skaparlust


Och jag brukar påstå att jag har gott minne! Så sitter jag här och grunnar förtvivlat på några namn som är som bortblåsta.
Karin talde i morse om en man som byggt ett  rike efter sitt eget huvud, och jag tänker att det finns nog fler än vi känner till, som gör det. För att inte tala om alla som skulle vilja göra det, men av olika anledningar aldrig gör det — vi får nöja oss med luftslott.
Jag kom genast att tänka på den franske brevbära-ren som byggde hus av snäckor — för det var väl snäckor, och han var väl en fransk brevbärare?
Men jag kan inte för mitt liv komma på vad han hette. 
Inte heller kommer jag på vad den mannen hette som målade hela sin stockholmslägenhet vit, och bland annat använde sig av klädhängare för att bygga upp dekorationer i relief. 

Så finns det ju munkar, någonstans som jag också glömt, som byggt ett tempel av ölflaskor — det var väl ölflaskor?

Stolen jag sitter på ovan, gjorde en god vän som hälsade på  oss i vårt sommarhus, men den har sedan länge skattat åt förgängelsen, liksom ett bord, likaledes tillverkat av virke som hade växt så att det passade för ändamålet. Det enda vi har kvar av hans finurliga hantverk är hållaren för dass-papper.


5 kommentarer:

  1. :D, alltid något, med tanke på hållaren för dasspapper. Stolen ser härligt personlig ut för att nu inte tala om innehållet:). Härlig bild!

    Templet av ölflaskor tycker jag att jag också har hört talas om, läst om?..

    Karin som skall skapa en jordgubbstopping just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      I sanningens namn var nog stolen mer personlig än bekväm.
      Det där med jordgubbar låter läckert.
      Margaretha

      Radera
  2. Den franske brevbäraren hette Cheval men jag minns inte om det var snäckor. Kanske han dekorerade med snäckor....

    SvaraRadera
  3. Nu har jag googlat fram munktemplet som jag har hört talas om. Det finns i Thailand och heter Wa Pa Maha.

    Men Stockholmsmannen med klädhängare har jag inte hört talas om. Berätta mer när minnet återvänder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Tack för både brevbärarens, och templets namn!
      Nu hoppas jag bara att någon vänlig själ kan hjälpa oss med namnet på mannen med den vita lägenheten!

      Radera