tisdag 21 april 2009

Ressällskap

Någonstans i Nevada får jag sällskap av Diana med stort burrigt hår – hon är Vietnamänka med tre barn. Det är trevligt att bryta monotonin och tala med en något så när jämnårig resenär – och vi har mycket att tala om. Vid en av pauserna som bussen gör för att man ska kunna fika så stoppar Diana pengar i en jukebox och spelar något jag aldrig hört förut – samtida musik har jag aldrig haft några nämnvärda kunskaper om – hon lyssnar med tårar i ögonen och säger att det är hennes bror som sjunger, han har gjort låten och tillägnat henne den. Han heter Bob Dylan. Då sa mig namnet inte mycket – efteråt har jag grunnat på om det var sant, jag har ingen aning om huruvida han har en syster vid namn Diana.
Vi byter adresser, ”to keep in touch” som Diana sa’. Nu har jag lärt mig att för de flesta amerikaner är det en tom fras – jag hörde aldrig ifrån henne.

6 kommentarer:

  1. Nej, det är ju så länge se'n. Jag tror att det var något antikrigiskt...
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Det borde väl gå att ta reda på om han har en syster som heter Diana. Fast fråga mig inte hur! Ska fråga min systerson som kan massor om musik som inte jag kan.
    Annkatrin

    SvaraRadera
  3. Det finns säkert gott om maänniskor som kan allt om hans privatliv - men jag rör mig inte i de kretsarna!
    Spänd på att höra vad din systerson säger.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Har han inte gjort en låt som heter My sister, eller något sådant? Eller Dear sister?

    SvaraRadera
  5. Jag är inte rätt person att fråga. Det finns säkert en verkförteckning – jag kikade lite på nätet i går men han har varit så produktiv och jag bara ögnade igenom artiklarna.
    Margaretha

    SvaraRadera