fredag 10 april 2009

Hasselnußbällchen mit tomatensauce


Mina tankar går än en gång till Lübeck när jag läser Christinas inlägg om italienska köttbullar. Mina bullar är vegetariska men påminner en hel del om Christinas. Jag hittade dem i en tidskrift när jag bodde i Lübeck och även om jag inte har något behov av att laga vegetarisk mat som liknar kötträtter så har det här receptet hängt med under alla år. Många av mina icke vegetariska vänner använder det när de får (så'na där besvärliga) vegetariska gäster eftersom de flesta tycker om dem oavsett vilka matvanor de har.

Hasselnußbällchen mit tomatensauce

100 g grovt malda hasselnötter
50 g riven ost
2 msk ströbröd
2 msk vetegroddar
1 liten lök
2 msk hackad persilja
1 ägg
1 dl mjölk

salt, peppar och matfett till formen

såsen:
1 burk krossade tomater – jag brukar spetsa den med lite het sås.
1 vitlöksklyfta
1 msk örtkryddor (man tager vad man haver)

1 msk smör

Blanda de åtta första ingredienserna med salt och peppar, till en smidig massa. Forma till klot och lägg i en smord form.
Blanda de krossade tomaterna med de återstående ingredienserna. Häll såsen över bullarna, klicka smöret över. Grädda i 190◦ 35-40 minuter.

Det är en liten sats, jag brukar dubbla den eftersom den går utmärkt att frysa.

5 kommentarer:

  1. Jättegoda, jag vet inte till hur många jag gett det här receptet. Alla som blir bjudna vill ha det.

    Kom hem igår och har börjat läsa dina bloggar eftersom jag upptäckte att det fanns massor jag inte läst. Tebloggen är SÅ läcker!
    kram från Mette

    SvaraRadera
  2. Tack för ett fint vegetariskt recept som nu är sparat!
    Håkan och jag äter ungefär som dom gör i Italien, kött varvat med mycket vegetariska rätter och ibland blir hela middagen vegetarisk.

    Jag tycker många köttätare äter för lite grönsaksrätter i det här landet och inte verkar ha upptäckt vilka läckra rätter man kan laga vegetariskt.

    Tack för en tankeställare, jag ska försöka lägga ut några helt vegetariska recept på bloggen framöver, för jag älskar grönsaker.

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem Mette,
    Hoppas du har möjlighet att vila ut i helgen.

    Christina,
    Ja, jag blir alltid lika förvånad när folk hör att jag är vegetarian och frågar mig ”men vad äter du?” Äter du bara kött och inget annat brukar jag fråga – och det verkar som en del faktiskt inte gör det. Och ofta, ofta måste kassörskorna fråga vad grönsaken heter – och då är det inga exotiska saker utan fänkål, selleri och liknande vanliga varor.
    Men nätet är roligt – här finns hur mycket vegetariska recept som helst.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Ja, jag blir ofta full i skratt, för unga kassörskor kan för det mesta inte en enda grönsak utöver tomater och gurka.

    Jag har t o m fått tala om vad blomkål heter, det var då jag förstod att den grönsaken är helt "ute".

    SvaraRadera
  5. Det var det värsta! Blomkål som är så gott. Jag kan bli så trött på att det går så mycket mode i mat. Ibland känns det som det viktigaste är att man har det senaste i maten – om det är gott eller inte spelar ingen roll. Anta’r att blomkål är matens foträta skor.
    Margaretha

    SvaraRadera