fredag 24 april 2009

Ogräset får vänta


Bild från Wikipedia
0
Finns det något roligare än att hitta ett oväntat paket i brevlådan? I dag låg ett lovande hårt paket med utländskt frimärke i där.
Jag känner igen avsändaren – en bloggarkollega från södra England – och skyndar mig att undersöka innehållet i paketet. ”The Elegance of the Hedgehog” av Muriel Barbery.
Det lustiga är att för ett par dagar se’n talade man om den på TV och vi tyckte att den lät intressant. I går läste vi en recension om den i DN och sa’ att den får vi nog skaffa.

Så associerar jag naturligtvis till barndomens igelkottar. Hos kusinerna i Gästrikland fanns det en igelkott som åt gräddtårta och pepparkakor på mitt namnsdagskalas. Se’n kom den lunkande och kröp upp i knäet (vi satt på gräsmattan) där den kurade ihop sig och somnade. Den gillade att bli klappad på ryggen – vilket säkert var skönare för kotten än för oss, det kändes som att klappa en höstack.

0

Bilden har jag snott från aftonbladet

Vill ni mig något så får ni leta på kökstrappen där jag slagit mig ned med livets nödtorft (böcker, te och datorn).

9 kommentarer:

  1. Kan du se något på skärmen i det här flödande solljuset? Fast du kanske sitter i skuggan?

    Ov blir cantant ;)

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du får det riktigt, riktigt skönt där på din trappa med böcker, te och dator. Helt rätt val för en lång, skön helg!

    Modiga barn som klappar kottar!

    SvaraRadera
  3. Christina,
    Var på vippen att skriva om skärmar och solljus i senaste inlägget, men det blev inte av. Jo, lite besvärligt är det – fast jag sitter i skuggan och har gjort en solskärm av en kartong. Nu med lånedatorn är det knepigare än förr eftersom den har en så’n där extra blank skärm så den fungerar som spegel. Jag som aldrig gillat blanka bilder har alltid föredragit matt eller halvmatt, men när det gäller datorn har jag inget val. Det betyder att jag väntar med att jobba med bilder tills jag kommer in.

    Cantant gillar jag – tanter kan! När jag var lite sa’ jag Eta kan! Byt bara ut namnet så passar det på det flesta ungar.

    Mira,
    Tack, jag är helt inställd på att få en fantastisk helg på min lilla trapp.
    En kotte som äter gräddtårta och klättrar upp i knäet inbjuder till att klappas – vi var nog inte så modiga, hade inte en tanke på att det kunde vara obehagligt.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Min syster köpte den i går, jag ska låna den när hon har läst ut den.

    Vi hade en ilsken igelkott på landet när jag var liten, vi skulle kanske ha bjudit den på gräddtårta.

    Var hemma hos en kompis igår och läste i hennes gamla nummer av Svenskt Konsthantverk. Gissa vem jag hittade en artikel om? Du är dej lik.
    kram

    SvaraRadera
  5. Pella,
    Och pepparkakor – det är de som gör susen!
    Jag har oxå hört talas om argsinta kottar – en bet tofsen av min gammelmosters toffel!

    Ska bli spännande att höra vad du tycker om boken, den har tydligen fått ett blandat mottagande.

    Nej, jag kan inte gissa – jag vet! Ja, jag håller på att gå i barndom…
    kram,
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Så smart med en solskärm i kartong till datorn! Tanter kan ;)
    Det ska jag ta efter, för jag ser ingenting på min skärm om jag tar ut den bärbara.

    Håller med dig om blankt kontra matt. Bäst gillar jag halvmatt, eller sidenmatt.

    SvaraRadera
  7. Jag får medicin i kartonger som är lika breda som datorn, så jag skär bort en långsida, se’n är det bara att trä kartongen på datorn.
    Nu är det väl inte aktuellt längre, men på den gamla (goda?) tiden med ”riktiga” kameror så kunde det vara svårt att hitta labb som erbjöd färgbilder med matt yta. Svartvitt gjorde vi själva så det var inga problem. Det var uppenbarligen ingen efterfrågan på matta bilder. Konstigt.
    Margaretha - en "kantant" som inte kan komma på vad hon ska laga för mat idag. Ska utforska skafferiet nu.

    SvaraRadera
  8. Det har vi missat. Vilket nummer?

    Låter som om du har en perfekt dag.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Eva och Fred,
    Ja, jag hade en perfekt dag, satt ute till klockan tio, och nu satsar jag på ännu en.
    Mejl kommer med artikeln när jag hämtat datorn i början på veckan.
    Margaretha

    SvaraRadera