söndag 26 april 2009

Lustiga sammanträffanden

0
I går fick jag två mejl som båda föreslog i stort sett samma förändringar av min blog – jag återkommer en annan dag till det.
I dag kom ett mejl och en kommentar som bad om receptet på chokladpajen som jag skrev om för en tid sedan.
Eftersom jag i dag kom på hur jag skulle föra över bilderna från kameran till datorn, fast jag hittar inget bildbehandlingsprogram, så kommer både bilder och recept. Ett slags recept.
Det är en ohyggligt mäktig och kaloririk historia – ta’ hälften så stor bit som ögat vill ha, du kommer ändå att vara mätt innan du avslutat biten.

CHOKLADPAJ³
0
Ha ett gräddat pajskal i beredskap.
Värm upp 3 dl vispgrädde.
Hacka 400 – 500 g mörk choklad och smält den i grädden.
Vräk i hackad mandel och lingon i smeten och häll allt i pajskalet.
Låt stelna i kylskåpet.

Har man inte mandel och lingon så kan jag tänka mig att man tager vad man i skåpen haver – russin, ingefära, kokos, kaksmulor, nötter, körsbär…


7 kommentarer:

  1. Oh, det låter smaskigt! Jag är på jakt efter en efterrätt till tanter i nästa vecka. Kanske blir det den här!

    SvaraRadera
  2. Jag är en sån där konstig typ som inte gillar sötsaker, så jag nöjer mig med att njuta av pajens vackra utseende som är en fest för ögat :)
    Mat kan verkligen vara sinnlig.

    Wv blir sorin, låter som något sötningsmedel ;)

    SvaraRadera
  3. Jag blev mätt av att bara läsa receptet... ser väldigt smaskigt ut.

    SvaraRadera
  4. Mira,
    Den är suveränt enkel – och eftersom jag inte hör till dem som gärna står i köket och pular i flera timmar med något som man äter upp på en kvart så är det en klar fördel.

    Christina,
    Jag gillar inte heller sötsaker men riktigt mörk choklad i små mängder tycker jag om. Jag halverar i regel sockermängden i alla recept och det märkliga är att folk inte reagerar.

    Panter,
    Ja, den är mäkta mäktig.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Den är verkligen mycket god. Jag kan guarantera det! Gjorde den för gäster i förra veckan. De ville ha receptet och har redan bakat och bjudit på den.
    Larry och Wendy

    SvaraRadera
  6. OJ, oj, oj! Denhär pajen har jag lyckats missa tidigare. Det blir chokladpaj istället för gräddtårta i midsommar. Vad nu svärmor kommer att säja om det!!!

    SvaraRadera
  7. Hoppas att svärmor inte blir alltför besviken! Tala om att choklad är så himla nyttigt så kanske den slinker ner.
    Margaretha

    SvaraRadera