fredag 16 januari 2009

Reklam

Coca-Cola reklam från 1890-talet
från Wikipedia
0
Visst finns det reklam som fångar mig — jag liksom alla andra påverkas naturligtvis av reklam. Men det finns massor av reklam som irriterar — som all "klipp & klistra" reklam. De där kuverten som det ramlar ut 14 små lappar ur (jag räknade lapparna i dag) som man förväntas läsa och öppna fjantiga blommiga svåröppnade låtsas paket där det finns något att klistra fast på rätt ställe i svarsbrevet. Hur 17 tror reklammakarna att man är funtad? Tror de verkligen att de flesta har tid och tålamod att fnula med alla små lappar.
Hos Wikipedia läser jag: "Direktreklam leder i färre än 10% av fallen till en direkt köphandling av mottagaren." Kan det verkligen löna sig?
Kanske var det Reader's Digest som introducerade den här sortens reklam i Sverige — jag minns att för många, väldigt många år sedan vet jag att det fördes en debatt om detta. Men uppenbarligen ledde den ingenstans.

2 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig reklam för Cola!
    Den undersköna sippar i ett vackert teglas. Tycker faktiskt att dagens reklammakare skulle ta lärdom.
    mvh R

    SvaraRadera
  2. Visst är damen läcker - hon skulle nästan, men bara nästan, få mig att dricka Coca-Cola!
    Margaretha

    SvaraRadera