fredag 9 januari 2009

Mer femtiotal

Inspirerad av Libbys blogg kommer här mer 50-tal. Hur Husmoderns almanack från 1957 hamnade i vårt hus vet jag inte — det var inte riktigt vår melodi. Teckningar Åke Runnström och Fibben står det, januari vinjetten är signerad med Roy som jag efter att ha konsulterat Google förstår är Åke Runnströms signatur, men någon information om honom hittar jag inte.
Omslagsgossen borde närmas sig pensionsåldern om han fortfarande hänger med.




De två första styckena lyder:
Läcker dadelkompott
Låt dadlar av sekunda kvalitet eller
torra överblivna från helgen sakta
sjuda upp i fruktläskedryck eller
syrlig äppelmust. Och utan socker!
Då dadlarna svällt och ser goda ut
får de kallna. Spadet ska nästan ha
kokat in. Servera dem med gräddfil
och små skorpor.
o
De finaste, färskaste nötter
som smakar som nyplockade kan vi få
om torra nötter hälls över med
riktigt hett vatten och sedan får
kallna under lock någon timme
före serveringen.
Även om vi inte använde boken som kokbok så tittade jag rätt mycket i den för jag gillade illustrationerna.
Det finns förslag till matsedel för alla årets dagar — i dag den 9 januari ser matsedeln ut så här:
Lunch: "Förenklade Hamburgers på rest från föregående dag (föregående dag hade den lydige medborgaren nämligen ätit Biff à la Lindström).
Middag: Portugisisk fiskfilé med nykokt potatis, Ingefärssufflé.
Och recept finns till varje rätt — bekvämt om man gillar matvanorna.
Det roligaste tycker jag är de så tipsen som finns insprängda — och när man kostnadsberäknar bakverk och maträtter. Det återkommer jag till.


reklam finns det gott om i hela boken

Femtiotal kommer man att ägna sig åt på Ingesunds folkhögskola utanför Arvika, det kan man läsa om i Värmlands Folkblad i dag.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om 50-talskursen på folkhögskola.
    Den fina köksalmanackan från 1957 har jag också, snygg (vax?)duk med Mondrianinspirerat mönster!

    SvaraRadera
  2. Det var säkert vaxduk - den ser lite blank ut. Ett mönster som dyker upp i olika varianter med jämna mellanrum.
    Margaretha

    SvaraRadera