måndag 26 januari 2009

Egocentriska knäppgökar

Det var vad min väninna Q kallade alla bloggare för när vi talades vid i början av december. Jag frågade om hon hade läst några och det visade sig vara dåligt med den saken. Så jag gav henne en meterlång lista med bloggadresser, både sådana jag gillar och ogillar — utan att avslöja vad jag tyckte om dem.
Q har gjort sin läxa ordentligt och i går fick jag ett långt mejl från henne där hon erkänner att uttalandet var förhastat och att hon nästan, men bara nästan, kan tänka sig att börja blogga själv. Här kommer en del av hennes omdömen.
0
3. Intressant och välformulerad.
4. Kan jag leva utan. Bara JAG.
8. En annan blog som jag aldrig kommer att läsa mer. Precis så pladdrig och egotrippad som jag trodde alla bloggar skulle vara. Sover och arbetar aldrig människan? Det kommer ju nya poster innan jag hinner sluta läsa de gamla.
11. Här gäller det att hänga med i de halsbrytande intellektuella svängarna.
13. Så bra!

14. Förfärlig.
15. Den läser jag varje dag. Har redan fått massor av lästips här. Vacker!
16. För mycket hjärta och smärta.
18. En sån självgod typ.
19. Vacker, rolig & läsvärd.

0
Det som verkar lite trist är att man tycks klia varandra på ryggen i samma utsträckning som i verkliga livet. Jag läser din blog om du läser min blog. Jag sätter upp dig på min lista om du sätter upp mig. Jag skriver trevlig kommentarer om du... o.s.v.

Och så fortsätter hon. Visst är det som i levande livet där man tycker bra om en del och mindre bra om andra. Fast i levande livet kan det vara svårare att undvika de man har svårt för — i bloggosfären har man helt andra valmöjligheter.

5 kommentarer:

  1. Vilken sorts blogg man gillar beror väl lite på vad man är ute efter. Jag gillar vanliga jordnära bloggar och att de uppdateras ofta är förstås en bonus när man vill ha paus i pluggandet :)
    Angående kommentarerna tycker jag att det handlar lite om en tvåvägskommunikation.
    Har träffat flera roliga, intressanta och härliga människor just via bloggandet!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med - naturligtvis väljer vi bloggar på samma grunder som vi väljer vänner.
    Vad kommentarerna beträffar tror jag att Q ser det lite annorlunda eftersom hon inte har en blogg själv och aldrig kommenterat själv. Förmodligen ser man bloggandet med andra ögon när man inte själv är involverad - och som i alla sammanhang är det intressant att höra synpunkter från människor med annan infallsvinkel. Det som jag tycker är intressant och anmärkningsvärt är att det bland icke bloggare ofta tycks finnas ett bloggförakt.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Men så är det väl alltid, att det är lätt att känna förakt för sånt man inte begriper sig på.
    Vissa människor är snabba med föraktet.

    Jag tror det var Annika Bryns blogg jag halkade in på av en slump och upptäckte att det fanns mängder med läsvärda bloggar. Jag blev så imponerad av att så många människor skrev så himla bra, det minns jag.

    SvaraRadera
  4. Men det är ju så där - somligt gillar man att läsa och somligt inte. De som inte har vanan att läsa bloggar alls, ser det som så främmande. Jag har upplevt ett avståndstagande ibland, att det är lite finare att i n t e "sitta vid datorn hela kvällarna". Men andra är nyfikna och ber om länkar.

    Mig har det gett väldigt mycket, och listan på favoriter blir bara längre.

    SvaraRadera
  5. Christina,
    Ja, det är nog så - och ibland är det inte ens ett äkta förakt, bara vad man tror är comme il faut i de kretsarna man rör sig.
    Det finns nästan för många läsvärda bloggar!
    En av bloggens finesser tycker jag är att bloggaren kommer till sin rätt eftersom man som bloggare kan bre' ut sig i sin egen takt och på sina egna villkor. Att se'n inte alla gör det är en annan femma...
    Rut,
    Det behövs som bekant alla sorts människor för att jorden ska gå runt...
    Det har ju i alla tider funnits de som är finare och förmer än andra - kanske är det trevligt för dem, men de missar en del. Fast man skulle nog hinna med en hel del annat om man inte fastnade bland bloggarna.....
    Margaretha som är på jakt efter sin säng nu

    SvaraRadera