torsdag 15 januari 2009

Musmys

0
Plötsligt slog det mig att jag glömt bort en muskändis — Klas Klättermus i Thorbjørn Egners charmiga "Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen".
0


Det var en gång en mus,
och den musen hette Klas,
och han blev alltid bjuden
när det var stort kalas.
Det bästa som han visste,
det var att lata sej.
Nu tar nog ingen miste:
det handlar ju om mej.
Faderullanlej.




De andra samlar nötter
och har i sitt hus,
men jag har inget hus och
är ingen sparsam mus.
Jag går till mina vänner,
de säjer inte nej,
för om jag rätt dem känner
så delar de med mej.
Faderullanlej.



De bjuder mej på middag,
då ropar jag hurra,
för jag vill gärna äta,
sjunga och vara glad.
Det är så skönt att leva
när man får roa sej
men arbeta och sträva
det roar inte mej
Faderullanlej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar