onsdag 20 mars 2024

Ylletyg, formulär & maträtt

  


”Administrations Ministrarna beskyllas, ej allenast at hafva missbrukat administratorens goda hjertelag, utan ock hans blanquetter, och således honom ovetande, gjordt många olagliga steg.”

Tre olika ting som alla kan (kunde) kallas för blankett.


Förmodligen är min kommun inte ensam om att vara barnsligt förtjust i blanketter.

Blanketter som aldrig leder till något — jag undrar vart de tar vägen.


Det var när jag skulle fylla i en dylik som jag började fundera över varför det heter blankett, slog upp ordet och fick veta att det är skillnad på blanketter och blanketter.

Den första sorten är ett ljust ylletyg (och ja, det är släkt med engelskans blanket).


Nummer 2, är den sorten som jag våndas över just nu — en fylleri övning.



Och så slutligen den blanketten som är en maträtt.

Har jag förstått det rätt så har den fått sitt namn efter den vita sås eller stuvning som är nödvändig för en blankett.

Jag hämtade genast ”Gustafva Björklunds kokbok för husmödrar”, en omfångsrik bok som förutom recept vet att berätta hur man kurerar allt från hufvudvärk och döfhet till bleksot och nariga händer — men dessutom ger goda råd om hur man lagar och rengör olika ting.


Det är inte helt enkelt att navigera i bokens olika avdelningar — i synnerhet som man kastat om siffrorna i registrets sidhänvisningar.

Men till slut hittade jag både 


”Blankett på lamm” och 


”Blankett på kalf”. 


Ingenting jag kommer att prova, men för dem som nyttjar kalv- och lammkött, låter det som en enkel resträtt.

På nätet hittar jag bara en låst artikel hos DN som handlar om maträtten — i övrigt bjuds bara blanketter från Jordbruksverket och jägarförbundet.

4 kommentarer:

  1. Så får jag lära mig något nytt igen, tack för det!
    Lite stressad på en försenad buss
    hugs,
    Debbie

    SvaraRadera
  2. Debbie, hoppas du hann!
    Vi lär tillsammans — jag är så fascinerad av hur mycket som finns kvar att lära sig!
    Allt gott
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Under mina många år som centralbyråkrat hände det att jag förväntades ha synpunkter på utformningen av en eller annan blankett. Det var oväntat kreativa uppdrag, där jag kunde föreslå kraftfulla förenklingar, eller till och med ställa frågan: "Varför? Behövs en blankett överhuvudtaget?" Svaret blev förvånansvärt ofta "Nej, egentligen inte ..."

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Så klokt att avstå från att utforma nya blanketter!
    Jag undviker dem, om det bara är möjligt.
    På såna där frågeformulär med olika alternativ att kryssa i, brukade jag kryssa i mellan alternativen.
    Tyvärr går sådant inte för sig nu när det mesta är digitalt.
    Margaretha

    SvaraRadera