måndag 11 mars 2024

dagens selfie

  Self-portrait with stretched-out right arm, hand on forehead 

Käthe Kollwitz


Social media gives legions of idiots the right to speak when they once only spoke at a bar after a glass of wine, without harming the community ... but now they have the same right to speak as a Nobel Prize winner. It's the invasion of the idiots” 

 Umberto Eco


På vilka sociala medier är du aktiv? 


Eftersom jag var osäker på den exakta innebörden av sociala medier, googlade jag och kom till den slutsatsen att min enda sociala aktivitet i sajberrymden är mitt bloggande.

Ett fejsbokkonto öppnade jag  för att kunna gå med i en grupp för konstnärer, som fanns där. Den gruppen var rätt aktiv under några år innan den somnade in.

Minns med glädje tiden före fejsbok, då fanns diskussionsgrupperna på ”listor”, som snabbt fyllde inkorgen.


Medan jag skriver det här får jag en provprenumeration på Sydsvenskan.


2. Är sociala medier något du har nytta av eller är det nöje? 

  

Enbart ett nöje.


3. Är du en podd-lyssnare? 


Jag har lite svårt att skilja på podd och vanligt radioprogram — för som du säger är det svårt att fatta varför en del av ekoredaktionens program kallas poddar.

USA-podden, och en hel del liknande poddar lyssnar jag till, liksom kulturlivet med Gunnar Bolin (om det är en podd) — och förmodligen ytterligare några som jag inte fattat att de är poddar.



4. Går du in i något chattforum om särskilt ämne? 

Nej.



5. Hur har sociala medier påverkat din konsumtion av andra massmedier? 

Inte alls.



6. Om du ser tillbaka ett år eller två  har du ökat eller minskat din närvaro i sociala medier? 

Minskat, om något.

9 kommentarer:

  1. uppskattar olika intressegrupper i facebook, har många trädgårdsvänner där som jag även träffat i verkliga livet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Visst finns det massor med intressanta saker & människor att upptäcka på nätet. Jag har många e-vänner, som jag aldrig träffat. Vänskaper som uppstod före fejsbok.
      Margaretha

      Radera
    2. nu finns de flesta litteraturmöten och föredrag i facebook

      Radera
  2. Om du minskat din aktivitet på nätet är det förmodligen bara bra, man hamnar lätt i saker som bara får tiden att gå utan att ge särskilt mycket uibyte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Jag har inte tålamod att planlöst fara runt på nätet, när det finns så många olästa böcker.
      Margaretha

      Radera
  3. För mig är det bästa med de sociala medierna, att det har blivit så enkelt att hålla kontakten med familjen. Fast det blir ju mest på FaceTime och mail, om det räknas dit.
    love,
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Mejl & fejstajm är suveräna uppfinningar!
      Fast är osäker på om meljhanteringen hör till de sociala medierna — egentligen struntar jag i vad som räknas till vad, bara det funkar är jag glad.
      Margaretha

      Radera
  4. Hur skulle vi ha klarat oss utan det alla nätets möjligheter. Tror det tog fart på allvar den våren du var som sjukast.
    Annars är jag nog som du, läser hellre. Resten av familjen får hålla reda på det sociala.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja du Mette,
    Fast då i början fanns väl inte så mycket av det som finns nu — det var mest mejl, som långt ifrån alla hade.
    Och när bibban stängde klockan fyra, blev det trist utan mejlen — för att inte tala om de helgerna jag inte fick åka hem.
    Många minnen ramlar över mig!
    Margaretha

    SvaraRadera