tisdag 26 mars 2024

Klassiska barnböcker

 ”De franska och engelska klassikerna stodo med guldpressade ryggar i gula björkskåp.”

Waldemar Swahn, 1916



Och vem 17 bestämmer vad som är en klassiker?


1) person som obestridt (o. i alla tider) inom litteratur l. konst intar ett framstående rum; författare l. konstnär av förnämsta rang; äv. om författarvärk av dylik rang.


2) författare från antikens litterära blomstringstid, klassisk författare.


”De gamla språken och klassikerna borde intaga främsta rummet i undervisningen.”

Stod att läsa i Läroverkskomiténs betänkande. 1–3, Stockholm, 1884–85


3) kännare av l. forskare inom klassisk kultur l. litteratur; äv.: person som i sin konst l. i sitt författarskap strävar att efterbilda klassiska mönster l. som tagit intryck av dylika mönster.


En något enklare definition är kanske:

”litteratur som läses av generation efter generation”


Fast hur ska jag veta vilka böcker dagens unga hänger fast vid. Vad jag vet är att skillnaden är stor mellan olika länder. Många av mina amerikanska vänner anser att ”The Velveteen Rabbit” och ”Rebecca of Sunnybrook Farm” är klassiker — inte många svenskar håller med, om de överhuvudtaget hört talas om dessa böcker. I Schweiz är det ”Heidi” och ”Schellen Ursli” folk nämner först.



 Ni har säkert redan lagt märke till att jag håller mig till barn- och ungdomsböcker i dag. Ett högst medvetet val eftersom det är så oerhört viktigt att barn får möjlighet att tidigt upptäcka böckernas värld.


Jag är väl medveten om att jag är långt ifrån normgivande, och att mina val i dag inte anses vara klassiker av alla.



Pamela Lyndon Travers böcker om ”Mary Poppins” med illustrationer av Mary Shepard,

   

kom ut 1934, och hör i min värld till de främsta klassikerna.





Året efter kom första boken i ”Lilla huset” serien. Böcker i vilka Laura Ingalls Wilder berättar om sin barndom som nybyggare i Amerika.




Även om Edith Unnerstad kommit i skymundan bakom sina författande generationskamrater, så blir hon mitt tredje val i dag.


Böcker jag med tvekan valt, därför att alla tre har förvandlats till filmer, som med lite god vilja kan kallas för mediokra. Filmer som ofta ligger långt ifrån originalet.

18 kommentarer:

  1. Vad är en klassiker, vad är en modern klassiker? Håller på att läsa Ankor, Newburyport av Lucy Ellmann (på 1047 sidor) hon nämner ofta Laura Ingalls Wilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja du, vad som är en klassiker kan man diskutera— förmodligen utan att komma fram till ett entydigt svar.
      Margaretha

      Radera
  2. Här är en som varken läst Mary Poppins eller Det lilla huset på prärien. Däremot har jag läst Kastrullresan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Då har du några trivsamma lästimmar framför dig!
      Margaretha

      Radera
  3. Laura Ingalls Wilders böcker fullkomligen slukade jag när jag var barn. Har kvar hela serien fortfarande. Mary Poppins har jag aldrig läst som bok men förstås sett filmatiseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Jag rekommenderar dig verkligen att läsa Mary Poppins!
      Filmen har ju fått mycket kritik för att vara för gullig. För gullig är ju det minsta hon är, Mary Poppins. I boken framställs hon som en kärv och egensinnig person.
      Margaretha

      Radera
  4. Inte många regissörer kan konsten att göra bra film av utmärkta böcker.
    Kul att du valde en ungdomlig trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Jag var nog i tioårsåldern när jag upptäckte hur man kan fördärva en bra bok, genom att göra film av den.
      Jag blev så grymt besviken när jag såg en tidig svartvit filmatisering av ”Kastrullresan”. Sedan dess har jag aktat mig för att se filmer baserade på böcker.
      För övrigt tycker jag att det är klåfingrigt att sno idéer från böcker. Vill man göra film kan man väl för 17 hitta på en egen intrig!
      Margaretha

      Radera
  5. Fred berättade ofta om sitt första minne av dig, hur du läste högt från Kastrullresan för honom och hans kusin. Han kunde läsa men du gjorde det så levande sa han. Han sa att han aldrig skulle ha önskar sig Pip-Larsson seglar, om du inte hade läst för dem.

    Själv läste jag Mary Poppins på en blåsig och regnig påsk.
    Kul att följa dig här!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Jag minns också den händelsen. De hade just flyttat in i huset i Bagarmossen, så vi satt där mitt bland flyttkartongerna och läste.
      Fred hade klarat sina bokval utmärkt utan mig — jag vet få personer som är lika kunniga som han var, när det kommer till litteratur.
      Mary Poppins är perfekt läsning för en regnig och blåsig helg!
      Margaretha

      Radera
  6. Mary Poppins och Lilla huset på prärien minns jag att även jag läste som barn och skulle nog kunna läsa igen nu i vuxen ålder. Tack för påminnelsen om dessa!

    SvaraRadera
  7. Boklysten,
    Jag tycker verkligen att du ska läsa om dem — i synnerhet Mary Poppins ser man nog med andra ögon som vuxen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Böcker som jag känner till men inte har läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Det finns scener ur Kastrullresan och dess efterföljare som jag fortfarande minns. Som:
    – Kaffe i små doser medför ångest och hjärtklappning, medan kaffe i stora doser medför hjärtförlamning och död.
    – Vi dricker varken ur små eller stora doser, vi dricker ur plastmuggar från Epa, sa Lasse.

    Vi var relativt välförsedda med böcker som barn, men läshungern var ännu större. På det lilla lokala biblioteket (öppet på tisdagar) fick man låna max åtta böcker åt gången. Det räckte nästan hela veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Visst är det fantastiskt hur långa stycken, från älskade böcker, kan nästla sig in i hjärnan, och bli kvar där.
      Det är ju inte alltid läge att komma fram med citatet — gör man det ändå får man en del medlidsamma blickar. Men träffar man på en besläktad själ, så får man alltid ett passande svar.

      Jag lånade de flesta av mina böcker på biblioteket vid Medis. Tror att vi fick låna hur många böcker som helst , för jag minns att vi kånkade hem kilovis med böcker.
      Men har också ett svagt minne av att man på något bibliotek bara fick låna tre böcker. Möjligtvis var det på något skolbibliotek.
      Margaretha

      Radera
  10. Bara gobitar!
    Jag hoppas verkligen att de kommer att fortsätta att läsas av kommande generationer. Jag tror att jag lyckats få mina barnbarn intresserade av vad vi gamlingar läste i deras ålder.
    Upptäckte nyss att vi har Mary Poppins på tyska, det hade jag glömt bort.

    SvaraRadera
  11. Mette,
    Mary Poppins på tyska — hu, tror inte jag skulle ta mig igenom den!
    Så bra att även barnbarnen blivit bokberoende! Här betyder ju hemmet och förebilder så ofantligt mycket.
    Margaretha

    SvaraRadera