tisdag 5 mars 2024

Ett kvistigt inlägg

 

In The Garden, 1902.

William Bruce Ellis Ranken



On average, everyone has read The Da Vinci Code. You have probably read it. Even if you have not read it, statistically you have.

         Andy Miller



ity det ska handla om kvistar och grenar i författares familjenamn. Lind lär vara den allra vanligaste förleden så jag börjar med Sven Lindqvists debutbok ”Ett förslag” — det är den sortens bok som ofta får mig att lyfta blicken, se mig omkring ifall det finns någon att dela en mening med, som: ”Det mesta av vad man lärt sig har inte inneburit ökad förståelse, snarare ökad last av överlägsenhet.”


”Lindqvist var upphovsman till den ursprungliga idén till Litteraturbanken, eftersom han vid sina många och långväga resor ofta saknat tillgång till den svenska litteraturen.”




Mitt nästa val blir ”Suzanne” av Ellen Landquist. En bok som väckte en viss uppståndelse när den kom ut 1915, och av många ansågs som oanständig.

Den första studentromanen kallas den ibland. Det var inte helt enkelt att som kvinna studera vid ett universitet — något som Ellen, som låg i Uppsala mellan 1905 och 1910, hade personlig erfarenhet av.



Slutar så med en favorit, Anna Maria Lenngren. Många av hennes verk, både prosa och vers, finns hos Litteraturbanken.

15 kommentarer:

  1. Sven Lindqvist vill jag läsa mer av, kul att Anna Maria Lenngren fick vara med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Sven Lindqvist är alltid läsvärd.
      Margaretha

      Radera
  2. Den här boken av Sven Lindqvist har jag inte läst, men jag har en annan i min trio. Anna Maria Lenngren borde jag läsa mer av, så tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ja, jag såg att du hade med hans dagbok. Jag har för mig att den, åtminstone delvis, var självupplevd. Intressant att se hur annorlunda tiderna var när han var tonåring.
      Margaretha

      Radera
  3. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera

  4. Sven Lindqvist är alltid läsvärd!
    Jag vet att du talat om Suzanne, men har inte fått ändan ur vagnen än. Men nu ska det bli av!
    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  5. I dag fick jag en del att bita i, tack!
    tänker på dig
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack Debbie,
      Det gäller att vara bitsk!
      Margaretha


      Radera
  6. Anna Maria Lenngren kommer jag ihåg från skolan men de andra författarna är okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna,
      Då har du något att se fram emot.
      Margaretha

      Radera
  7. tipsar om att testa beställa matkasse hem, sönerna med småbarn nöjda, stressig dotter nöjd

    SvaraRadera
  8. Hannele,
    Här på vischan finns ingen hemkörning.
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen! Det var tre okända böcker för mig.

    SvaraRadera