lördag 2 mars 2024

sobert mönster


på mark af bruna höstlöf täckt

i tinande April,


säger Karlfeldt i sin dikt ”Häxorna”, ett par rader som kommer till mig på morgonpromenaden denna brunluddiga morgon, som bjuder på betydligt många fler färger än vad jag först uppfattar.




De bättre begagnade löven på asfalten är oanat vackra och påminner mig om en passage i en barnbok, som jag inte tror att jag läst sedan jag var i tolvårsåldern.




”Clarence TV-hunden”, var den första boken, av fem, om Clarence, som Patricia Lauber Frost skrev.

Bättre böcker har jag läst, men översättningen förefaller vara trogen.


Den episoden jag kom att tänka på handlar om när ”the Ladies Club” (ja, boken är amerikansk) träffades på gräsmattan hemma hos Clarence familj. En känd textilkonstnär skulle hålla ett föredrag om sitt arbete, men innan hon hinner börja kommer den sociala Clarence farande och hoppar upp i hennes knä. Eftersom Clarence kommer direkt från ett gyttjebad på en granntomt, resulterar hans översvallande vänlighet i fyra tassavtryck på miss Wests gula linneklänning. Unga trevliga miss West blir inte det minsta arg utan säger, innan hon går hem:

”Clarence fotavtryck gav mig en underbar idé. Mitt nästa mönster kommer att bli med fotspår — hundars, katters, grodors och fåglars. Det är just en sådan idé, jag har letat efter, så jag är verkligen tacksam mot Clarence.”


Boken finns att läsa hos Internet Archive, om någon skulle vara hågad. Den svenska boken saknar illustrationer, har bara ett tämligen trist omslag, som ser ut som om Heidi Lindqvist kan ha gjort det, medan

Amerikanska originalet har ovanligt många illustrationer.





BRUN om ngt i dess egenskap att hafva en af rödt, gult o. svart sammansatt färg, särsk. färg af de nyanser som förekomma på cigarrer, mogna nötter m. m.; 

 



3 kommentarer:

  1. Det ÄR vackert med brunluddet även om vi längtar efter vårsol!
    Clarence har jag missst, men det verkar inte som det gör så mycket.
    Kolja

    SvaraRadera
  2. Ja Kolja, det kan vara makalöst vackra dagar — bra fotoväder när kontrasterna inte är så stora.
    Och Clarence går utmärkt att leva utan.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Det ska vara en textilare för att lägga märke till sånt!
    Gunilla har alla gamla flickböcker kvar på vår vind, ska titta igenom lådorna, tyckte Clarence såg bekant ut.
    Siv

    SvaraRadera