måndag 4 mars 2024

ett slags självporträtt

  

 Interior of a London Shop, late 19th century 

 

Eftersom det enda jag handlar är mat, så kan jag bara svara på första frågan


1. Handla med eller utan inköpslista? 

 Precis som du, handlar jag med en handskriven inköpslista — som ibland ligger kvar på köksbordet.


Handla är ett ord med många betydelser — den betydelsen vi talar om i dag kommer långt ned i listan hos SAOB. 

Shoppat har vi bara gjort sedan 1835, och då shopperade vi. 

Bara för några veckor sedan stötte jag på ett ord jag varken sett eller hört tidigare. Johan Henric Kellgren skriver i augusti 1790 i ett brev till vännen Clewberg-Edelcrantz:

”Tack för löftet om böckerne. Om det icke generade din tid och din Cassa, skulle jag be dig göra några andra små empletter för min räkning, som t. ex. en Spectacle Lorgnette, ett par Points d’Alençon af de minst dyra, något, och andra små granlåter.”

Empletter är alltså det samma som inköp, men ordet är så bortglömt att jag inte kan lista ut hur man ska använda det — empletterar man när man handlar?


  Här kan du läsa ” Moderna människor handlar i Konsum”, ett kåseri av Gunnar Ohrlander.





 

9 kommentarer:

  1. handlar nästan bara mat, utan inköpslista, minnesträning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man svårt att ta sig till affären är handlingslappen en säkerhet, trots att jag nästan alltid har köpt vad jag planerat, också när listan ligger kvar på köksbordet.
      Margaretha

      Radera
    2. testa beställa matkasse hem, sönerna med småbarn nöjda, stressig dotter nöjd

      Radera
  2. Oj handlar du enbart mat? Inga böcker, inga batterier, glödlampor, alvedon, pappersnäsdukar, krukväxter, strumpor???? det är ju helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. I ett gammalt hem finns det mesta, och eftersom jag i det närmaste är ”husbunden” är det inte mycket jag behöver.
    Margaretha
    som räknar glödlampor
    till mat eftersom min affär
    tillhanda den sortens artiklar


    SvaraRadera
  4. Spännande med nya gamla ord, empletter har jag aldrig hört talas om. Men jag undrar vad Points d’Alençon är, och Lorgnette är väl glasögon, behövde man inte prova ut såna?
    Nu ska jag läsa Ohrlanders kåseri.
    Kramar från Mette

    SvaraRadera
  5. Flette-Mette,
    Alençon är en stad, eller i alla fall ort, i Frankrike, känt för sina spetsar, sydda spetsar, tror jag.
    Spektakel lornjett tydde jag som teaterkikare.
    tejk käär maj der
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Vem har råd att handla i tider som dessa?
    Kellgren är bättre och lättare att läsa än jag trodde. Tack för det tipset!

    SvaraRadera

  7. Maja,
    Det är väl vad som kallas dyrtid, fast jag inte hört ordet sedan jag var barn. Då talade man om dyrtidstillägg — kanske vore läge för det nu.
    Kellgren är rolig, inte för inte som han ingick i Anna Marias kotteri (eller tvärtom).
    Margaretha

    SvaraRadera