måndag 18 mars 2024

Vårlig selfie

Klimakteriehäxan  undrar hur det är ställt med våra vårkänslor.

Självporträtt,1957

Maj Arnell


1. Det är ett självklart vårtecken 

när hackspetten trummar och kattugglans ”klevittande”


2. Den blomman är vårens mest efterlängtade 

Allt som blommar är välkommet — här där jorden är sur saknar jag blåsippor.



3. Det plagget signalerar vår 

Gummistövlar


4. Den texten om våren är en favorit 

Det finns så många — håller med om att Fröding är en av favoriterna, men bjuder på en av Bo Bergman:


Nu kommer den grymma våren

med sol i tak och vägg.

Mina ögon rinna, och hjärnan

är ett tomt och urblåst ägg.

         

5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning

Här finns inget obligatorium, jag röjer motvilligt när det är absolut nödvändigt.


 6. Så låter våren i mina öron.

I dag kluckade och porlade det så ljuvligt från dikena, trots att de till stor del var isbelagda.



9 kommentarer:

  1. wow, för länge sedan vi hade hackspettbesök, men vi kan gå till skogen alldeles i närheten. Gummistövlar använder jag aldrig, finns skönare skodon, håller på att rensa pyttelite bland böcker, två kassar till loppis igår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Gummistövlar är oslagbara att kliva i när jag ska gå till postlådan eller soptunnan.
      Margaretha

      Radera
    2. John Greens citat får mig att tänka på någon med lässvårigheter...

      Radera
  2. Visste inte att Bergman skrev sånt. Rolig, och tyvärr sann! Släkt?
    Fina snödroppar, har ni fortfarande snö?
    hugs, debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Det finns så otroligt mycket att upptäcka på nätet — kommer att räcka i hela min livstid.
      Ingift.
      Ja, vi har fortfarande snö, men den sjunker undan snabbt nu.
      Margaretha

      Radera
  3. Roliga ord av Bergman, har nog läst dem men glömt dem, Tack för påminnelsen!
    Snödroppar i snö, helt rätt enligt namnet.
    Ha det !

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Våren är ju inte enbart spirande grönska & ung kärlek, så för balansens skull valde jag Bergman.
      Tappra snödroppar med snö upp till ögonbrynen hör nog till det vårigaste vi har på våra breddgrader.
      Lev väl!
      Margaretha

      https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

      Radera
  4. Hackspetten är inte min favorit sedan han hackat stort hål i vårt hus, inte en gång utan två gånger ... får se hur det går i vår.
    Gummistövlar undviker jag, men visst, ibland behövs de! Tack för din SELFIE!

    SvaraRadera

  5. Klimakteriehäxan,
    Hackspettar kan vara ett gissel, mina släktingar hade en envis rackare utanför matsalen — den lade sig i bordskonversationen å det grövsta.
    Tror att de anlitade någon som kom och strök på något avskräckande under takskägget.
    Men trummandet är ett pålitligt vårtecken.
    Margaretha
    som håller tummarna
    för att du ska slippa
    hackspettar i framtiden

    SvaraRadera