fredag 8 mars 2024

En kvinna skall framför allt vara ljuf.

skrev Albert Engström en gång


The Farewell - från Frithiof's Saga

August Malmström


Frithiof, din dårskap jag aldrig förlåter.

Klagan och suck för en qvinnas skull!

Jorden, tyvärr! är af qvinnor full,

miste du en stå dig tusen åter.

Vill du så hämtar jag dig af det kram

hastigt en laddning från glödande Söder,

röda som rosor och spaka som lam,

sen dra vi lott eller dela som bröder.

   ur ”Frithiofs saga"


Säger det något om Tegnérs kvinnosyn?


Om Marie Linders kvinnosyn behöver vi inte undra. Denna originella, högt begåvade och kontroversiella kvinna skrev 1867 boken ”En qvinna af vår tid”, som i allra högsta grad är läsvärd





4 kommentarer:

  1. Minns att vi talade om Frithjofs saga på någon av kurserna, men jag har inte löst den. Tror inte att jag kommer att göra det heller, men det finns en del av Tegnér som jag gillar.
    Linder har jag inte ens hört talas om, verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Ja, nog är Linder mycket mer intressant än gamle Tegnér!
      Har alltid varit fascinerad av de av mors vänner, som med värme talade om barndomens stora läsupplevelser
      — dit både Frithjof och fänrik Ståhl hörde!
      Lika svårt att förstå som att så många engelsktalande barn älskade The Pilgrim's Progress!
      Margaretha

      Radera
  2. Ljuv kan du va' själv, gubbe! (Får jag nästan lust att utbrista, vilket jag naturligtvis inte gör.)

    Ack så mycket man fått sig till livs genom åren av manliga åsikter om hur man som kvinna ska vara och se ut. Det har inte passerat utan att påverka en, skulle jag tro.

    SvaraRadera
  3. Du ska absolut brista ut, och tala om för de gamla stofilerna vad du tycker!
    Många gånger har det inte varit vad män sagt, fastmer vad de visat att de tyckt, som fått mig att brista ut!
    Fast när jag tänker efter undrar jag om inte alla dessa män fått mig att bli den ragata som jag nog varit många gånger — för ibland måste man våga vara ragata.
    Margaretha

    SvaraRadera