tisdag 12 mars 2024

Milda makter

 

“I am reading six books at once, the only way of reading; since, as you will agree, one book is only a single unaccompanied note, and to get the full sound, one needs ten others at the same time.” 

                  Virginia Woolf, 


 


Vid det här laget har jag börjat om från början ett antal gånger — M är en perfekt bokstav för memoarer, ofta i kombination med min eller my och minnen. I mitt första utkast fanns bara den sortens tillbakablickande böcker.

Men lämnade snabbt minneslitteraturen för böcker med civilstånd i titeln — men det var lika svårt att begränsa sig där, så jag övergick till alla mord och mysterier som finns i M-litteraturen, vilket är alldeles för många.



Roald Dahl må ha haft sina sidor, och inte varit helt lätt att leva med — men hans boksidor är oöverträffade. 

Matilda” är en vetgirig flicka, som bildar sig sin egen uppfattning om livet, något som inte alla uppskattar. 

En bok för alla åldrar — perfekt som högläsningsbok.

Visste du att det är Roald Dahl som kommit upp med det användbara ordet scrumdiddlyumptious?



De flesta av er har säkert stött på Ingrid Elam i litterära sammanhang — i den här boken får vi lära känna Martina von Schwerin, mestadels genom brev som Ingrid Elam läst.

Martina som var en beläst kvinna brevväxlade med bland andra Esaias Tegnér och C. G. Brinkman, genom breven får vi ta del av hennes läsvanor, hushållsgöromål och barn.



Till sist gällde bara att bestämma vilken den tredje boken skulle bli — jag lutade åt något med mord eller mysterium. Eftersom det vimlar av den sortens böcker, och jag varken vill, eller kan, läsa ens en bråkdel av dem föll valet på en bok vars författare jag aldrig hört talas om — enbart därför att jag gillade hans praktiska och okonventionella (?) skrivrutin.

Det sägs att när han skrev på två romaner samtidigt, fick de en skrivmaskin var.

Praktiskt och effektivt för en författare som spottade ur sig en oändlig mängd böcker.


”Än så länge har jag inte läst mer än en dryg tredjedel av ”The Mardi Gras Mystery”, och har funnit den roligare än förväntat — med tanke på att Henry Bedford-Jones spottade ur sig gottköpslitteratur på löpande band. 




 

12 kommentarer:

  1. göteborgska Ingrid Elam får man höra då och då om man är litteraturintresserad, Romanens segertåg är det senaste jag läst av henne. Har en del gemensamt med Virginia Woolfs läsning, men når inte till den nivån. Matilda är väldigt populär bland unga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Och jag känner en hel hop ”gamlingar” som även de gillar såväl Matilda som Dahls övriga böcker.
      Margaretha


      Radera
  2. Roald Dahls böcker är populära i vår familj, och samtalsgrupperna.
    De andra två böckerna ska jag kolla, för även om Martina v. S finns i mitt medvetande har jag inte läst boken.
    Och okända gamla deckare älskar jag!
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Tog en stund innan jag kom ihåg att du också heter Margaretha — helt säker blev jag inte förrän jag såg att länken gick till din blogg.
      Hoppas du kommer att gilla deckaren!
      Margaretha

      Radera
  3. Har inte läst någon av böckerna men Min obetydliga beundran verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ja, Elam är läsvärd — och lättläst!
      Margaretha

      Radera
  4. Tack för intressanta tips. Har läst någon bok av Virginia Woolf och Roald Dahl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Båda är två hör till jordens salt.
      Margaretha

      Radera
  5. Samma hemma hos oss, vi har citatet Dahl vid alla möjliga och omöjliga tillfällen.
    Har noterat Elam, för framtida läsning, och hämtat hem Mardi Gras. Ska tipsa Gro om den, hon var ju utbytesstudent i New Orleans.
    Snigelpost på väg, tror du behöver det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Kanske är den något för Gro, även om tiderna och New Orleans nog förändrats en hel del sedan boken skrevs.
      Roligt med citat och uttryck som är speciella i varje familj!
      Oändligt stort tack!
      Margaretha

      Radera
  6. Tack för tips! Roald Dahl är underhållande att läsa. Ordet scrumdiddlyumptious ingick dock inte i min vokabulär. :)

    SvaraRadera
  7. Åsa,
    Då har du ett nytt mål här i livet — att varje dag hitta så många scrumdiddlyumptious saker som möjligt!
    Och att sprida ordet.
    Margaretha

    SvaraRadera