tisdag 19 mars 2024

Öron, näsa & mun

 

                A Long Read 
                Ketan Shah


He liked the mere act of reading, the magic of turning scratches on a page into words inside his head.” 

 John Green, 


Det finns nog inte något ämne som August Strindberg inte tacklat. 

Hans essä ”Näsvisa frågor” är kanske ett försök att vara uppriktig. De 17 frågorna ingår i ”Kvarstadsresan”.


 ”The Man With the Blue Nose” utspelar sig i trakterna kring Washington Square, och är en oblodig rånhistoria där Harvey J. O’Higgins låter sin deckare Duff se till att historien får ett lyckligt slut.



John Steinbeck hör till de författare som kan berätta otroliga historier, så att man man tror på dem.

Åtminstone medan man läser dem.

The Ears of Johnny Bear” är en ruskig historia som fick mig att minnas och fundera över liknande, men ”oruskiga” händelser.




Om man lägger örat till jorden
en sommardag
hör man rötterna maka  sej
för att alla ska  plats
med sina förgreningar
i sitt rätta skikt
av markens många rotsystem.


Det prasslar i ens öra.
En daggmask som lägger ner rör?
Det väsnas.
En sork som kör i sin T-bana?


Att människorna vågar
sätta spaden i jorden!
  ur Vanjopp
av Ingrid Sjöstrand


13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Så bra! Man kan aldrig upptäcka för många Steinbeck.
      Margaretha

      Radera
  2. Steinbeck var jag tvungen att läsa i skolan, har samlat på mig några som jag tänker ta itu med någon gång, En underbar torsdag läste jag nyligen.
    Washington Square av Henry James har jag oläst i bokhyllan.

    John Greens citat får mig att tänka på någon med lässvårigheter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, det är många författare som förlagt sin berättelse, eller delar av den, till Washington Square.
      Henry James var en annan intressant och läsvärd snubbe.
      Margaretha

      Radera
  3. Oj vad många spännande länkar och böcker! Jag fastnade redan hos Strindberg och hans svar på näsvisa frågor. Ett mycket förväntat svar: "Vilket är ert valspråk? Svar: Slå till, om det gagnar!" och ett oväntat gulligt: "Vilket är ert älsklingsnamn? Svar: Siri Strindberg."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, Siri var väl ett favoritnamn i rätt många år — ett tjugotal?
      Margaretha

      Radera
  4. Har läst något av Steinbeck för länge sen, men inte just6 den där. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Då har du något att se fram emot!
      Margaretha

      Radera
  5. Jag trodde inte att det skulle gå att få ihop så många näsor.
    Strindberg var kul!
    O’Higgins ska jag titta närmare på.
    Sjöstrand är så bra, och det var du som fick mig att upptäcka henne.
    Här har våren kommit mycket längre än hos dig, jag kan sitta ute nästan varje dag.
    Stor kram från
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Det finns så många näsor på nätet — så många att det var svårt att välja.
      Tror att jag valde några näsor på den tiden jag deltog i novellutmaningen.
      Sjöstrand återvänder jag gärna och ofta till, Strindberg däremot bara när jag råkar snubbla på honom.
      Margaretha

      Radera
  6. Fin dikt med öra. Och så blir jag nyfiken på Steinbecks berättelse.

    SvaraRadera
  7. Mösstanten,
    Ingrid Sjöstrand har skrivit mycket tänkvärt.
    Steinbecks novell är en lagom munsbit när man behöver en stunds förströelse.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Steinbeck vill jag läsa mer av!

    SvaraRadera