tisdag 27 oktober 2009

På tal om musik

MOZART'S CONCERT GRAND PIANO.
[Now in the Mozart Museum at Salzburg. Its compass is five octaves.]
.
En av familjens bekanta har nyligen slutat ett långt liv – han blev i det närmaste 102 år.
Som alltid i en sådan situation, kommer minnen farande.

När familjen flyttade till ett villaområde, visade det sig att deras närmaste granne var en välkänd pianist, då i vardande. Tonårsflickorna blev förtjusta och varje gång de hörde pianomusik från grannen så ropade de:
"Han övar, öppna fönstren!"
Vilket så småningom utbyttes mot:
"Han övar, stäng fönstren!"

4 kommentarer:

  1. Ibland kan man få för mycket av det goda ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tänker på stackars "Tant Persson i hattaffären" som hade sina affär rakt uder mina pianoetyder..;)
    Tack Margareta för "pappersvikningspappren" :) De kom i dag. Jag visar "min portmonnä" så snart jag har någon att visa.

    SvaraRadera
  3. Christina och Lisette,
    "För mycket och för lite skämmer allt."
    Att lyssna på skalor kan vara påfrestande - men också när de som i det här fallet är proffs, är det inte så kul när samma stycke finslipas i det oändliga.
    Jag hade en kompis som bodde i samma kulturhus på Söder som Cornelis Vreeswijk, och min kompis, som ändå gillade Vreeswijk, sa att efter ha ha lyssnat ett halvår på gnölandet från lägenheten bredvid hade han kunnat strypa sin granne. Och den skivan han hade gnölat ihop, ville han inte ens ha!
    Margaretha
    som bara sjunger i duschen och spelar dammskalor på pianot - ändå har vi inga grannar som kan bli störda...

    Lisette, jag hoppas att det var rätt portmonä!

    SvaraRadera
  4. Japp! Det var det och den "satt i fingrarna" direkt när jag såg beskrivningen. om du vill se förstaförsöket så ligger den på min blogg.Jag fnissar lite för jag skrev just att det var första försöket och ordverifieringen säger . säger "tridje" :)

    SvaraRadera