lördag 24 oktober 2009

I stället för tepåse

Hos Lisette har vi kommit att tala om origami. Jag kom då ihåg att jag hittade den här fantastiska tekannan på en japansk sida om origami. Det finns en ritning som visar hur man ska göra – men jag tror mig inte om att klara mycket annat än tranor, små askar och kuber.
En del mönster ser väldigt invecklade ut – men man skulle ju kunna använda det som mönster till ett lapptäcke om man inte klarar av att vika efter det.

.
Jag är full av beundran, inte bara över hantverksskickligheten, utan också över den gränslösa fantasin.



Jag tror att det här är mönstret till koppen och tekannan. Skulle kanske kunna bli ett annat lapptäcke eller broderi – för en kopp och tekanna skulle jag inte kunna prestera efter det, om det så gällde livet.

11 kommentarer:

  1. Hittade hit från Lisettes blogg.
    Vilken fantastisk kanna! Definitivt inget för mig att testa...

    SvaraRadera
  2. Tekannan är helt fantastisk!
    Jag har älskat origami sedan jag var liten, kan bl a vika en liten sparv med vingar och allt som står på två ben ;)
    Nu ska jag gå tillbaka och studera tekannan en gång till... :)

    SvaraRadera
  3. Hallå Mian,
    Trevligt att se dig här!
    Nej, det är nog inget för mig heller. Jag har mycket tålamod med en del saker - men knappast till en så'n här tekanna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Christina,
    Jag är också fascinerad - har lärt mig en del av mina japanska vänner. Men det här förefaller vara i en annan klass.
    Har du hittat mönstret? Det finns om du följer länken, se'n står det faktiskt teapot mitt bland alla japanska tecken.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiskt. Vilket hantverk!!
    Men den lilla portmonnän får nog bli examensarbete för min del tror jag. Men nog ska jag gå in och kolla alla momenten!

    SvaraRadera
  6. Lisette,
    Kruxet är att det finns inga pedagogisk anvisningar steg för steg - bara ett diagram. Så jag fortsätter nog att vika tranor...
    Men jag blir inte förvånad om Christina visar upp en kanna på sin blogg snart - det fanns något beslutsamt i hennes kommentar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Jag var inne och kollade ritningen på tekannan. Puh! inte ens med 10 års dagliga övningar skulle jag tro! Men fin är den!

    SvaraRadera
  8. Ha ha, jag var också inne och kikade på hur man gjorde tekannan och från att ha varit lite sugen kände jag mig mest modlös ;)
    Det räcker med att försöka få loss bromstrummorna på en pickup idag.

    SvaraRadera
  9. Lisette och Christina,
    Det är förmodligen någon av origami mästarna som gjort den. De är ju för 17 professionella. Lika lite som jag tror mig om att kunna måla tavlor som Monet eller Rembrandt tror jag att jag skulle vika en felfri tekanna. Låt konstnärerna måla, vika och musicera så njuter jag av deras konst - och se'n gör jag det jag är bra på.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Fascinerande. Lustigt nog har även bloggvännen Lilla Eken ett inlägg om origami idag...

    SvaraRadera
  11. Mira,
    Ja, origami är fascinerande, och roligt - så länge man får till det!
    Lilla Ekens siames är fantastisk!
    Nu får jag nog lov att plocka fram mina origami böcker.
    Margaretha

    SvaraRadera