lördag 3 oktober 2009

Lördag med Gutenberg

Det kommer att ta' mig hela veckan att gå igenom dagens fynd. Den franska ABC-boken är inte bara en fröjd för ögat, för dem som jag, konsekvent skolkade från franskan är det en nyttig lektion i franska.

"ABC, Petits Contes" av Jules Lemaître med illustrationer av Jacques Onfroy de Bréville (JOB).





Den här illustrationen av Charles Robinson
får mig att tänka på Sulamith Wülfing.


Jag har inte läst "The Happy Prince and Other Tales" av Oscar Wilde tidigare. Den upplagan jag hittade hos Gutenberg i dag är från 1913 med illustrationer av Charles Robinson.




Den tredje boken som jag hunnit "bläddra" i idag är "The Beauties of the State of Washington, A Book for Tourists från1915, av Harry F. Giles. Det slår mig att man sällan, eller kanske aldrig, ser nya böcker med vinjetter av det här slaget. Det är just de här små extra utsmyckningarna som kan få mig att falla i trans – och tänker jag efter kan jag inte minnas att jag fallit i trans över en ny bok.

6 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av dessa skatter!

    SvaraRadera
  2. Christina,
    Som vanligt glömde jag att bifoga länkarna till böckerna - kanske i morgon när jag förhoppningsvis är lite piggare.
    g'natt
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. God morgon!
    Jag njuter också av de vackra bilderna. Tack för att du visar dem.
    Önskar dig en skön söndag.
    Margareta

    SvaraRadera
  4. Så där ja, nu finns länkarna där - och de funkar - för dem som vill se mer av böckerna än jag visade.

    Maggan,
    Värst så morgonpigg du är. Hoppas det var Söta Barnbarnet eller Vackra Katten som väckte dig, så att det inte är bekymmer som hindrar dig från att sova!
    Ha en skön söndag du med - har ni lika trist väder som vi, blir det en inomhussöndag.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Mira,
    Om livet inte har andra planer så kommer det mer. Men först blir det ett på engelska, om delvis samma böcker, men med andra bilder.
    Margaretha

    SvaraRadera