tisdag 19 december 2023

Juliga färger

 

Small Christmas still life

Paul Klee


”De flesta av oss tycker nog att en röd och grön duk ser ut som en julduk — medan vi inte får de associationerna av en röd och blå duk. Varför? Ingenstans hittar jag uppgifter om varför just grönt och rött har blivit julfärger.”


För tolv år sedan bloggade jag om juliga färger — men ingenstans kunde jag hitta information om varför vissa färger förknippas med julen, mer än andra.

Nu är det ingen konst att hitta artiklar om den saken — artiklar som inte alltid har samma uppfattning. Så jag lämnar år var och en att segla ut på nätet i jakt på julfärgernas ursprung.


Juliga böcker finns i parti och minut, men jag tycker det är svårt att hitta snygga OCH läsvärda böcker med omslag i julfärger. 

Så det får bli skåpmat i dag.



Jag är inte säker på att jul skulle vara min första association, om Rose Elliots bok ”Vegetarian Christmas” saknad text på framsidan.

Rose Elliot är en brittisk kokboksförfattare som enbart ägnar sig åt vegetariska rätter — och vars böcker är pålitliga.



Det är länge sedan jag läste ”En röd liten fågel i juletid (A Redbird Christmas), av Fannie Flagg.


 För tio år sedan skrev jag några rader om boken — rader som fortfarande uttrycker min uppfattning om boken.




Också ”The Christmas Box” av Richard Paul Evans, bloggade jag om för flera evigheter sedan.


”Elderly lady with large Avenues home seeks live-in couple for meal preparation, light houskeeping, and yard care. Private quarters. Holiday off. Children/infants welcome . 445-3989. Mrs Parkin 


Med den annonsen i morgontidningen börjar berättelsen om den asken som gett boken sin titel.

I annonser jämförs Richard Paul Evans med Dickens vilket jag ser som en grov överdrift. Men vill man lära sig användbara artighetsfraser — användbara i Amerika — och läsa om hur ett välbärgat hem kan tänkas vara möblerat, ger boken en stunds avkoppling. 

15 kommentarer:

  1. Tack för tips om julböcker. Omslaget med den lilla fågeln är så juligt och titeln lockar också, men efter att ha läst det du skrev om boken så är jag tveksam. Kanske inget för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Låt inte mina tankar om boken avskräcka dig! Det var bara slutet jag tyckte var för rumphugget. Och som du säkert sett är det fler som gillar boken.
      Jag både undviker att läsa recentiorer, och skriva något som liknar en recentiorn— en bokanmälan tycker jag är OK, men jag vill inte ha en annan människas omdöme om en bok innan jag läser den.
      Och säger någon ”den här boken måste du läsa”, så gör jag det inte.
      motvallskärringen
      Margaretha

      Radera
  2. Gårsdstomten var ju grå, Jenny Nyström ändrade det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja visst var gårdstomten grå ända tills Disney la sig i diskussionen.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag har en Rose Eliot med fast food, den är bra.
    De andra två har jag läst men minns inte mycket av dem, antagligen för att de inte berörde mig.
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Elliot är bra. Boken om fast food har jag också, och har några standardrätter från den.
      Margaretha

      Radera
  4. En röd liten fågel i juletid har jag läst många gånger. Gillar Fannie Flagg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cinnamon,
      Ja, Fannie Flagg var nog ordentligt i ropet för bortåt 40 år sedan — hur det är nu vet jag inte.
      Margaretha


      Radera
  5. Mina barn är vegetarianer så det låter som en bok jag kan ha nytta av.
    Flaggs bok om gröna tomater läste jag för länge sen, men christmas box har jag inte läst kanske för att en kompis sa att jag måste läsa den!
    Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna,
      Tips på enkla och goda rätter är aldrig fel. Jag konsulterar henne rätt ofta.
      Jag ser att du är lika stönig som jag, när det kommer till lästips.
      Margaretha

      Radera
  6. Svar
    1. Boklysten,
      Hoppas du får en god läsjul!
      Margaretha

      Radera
  7. Klees miniatyr är fantastisk. Men det är ju det mesta han gjorde.
    Kolja

    SvaraRadera
  8. Kolja,
    Ja, Klee hör definitivt till favoriterna
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. En röd liten fågel i juletid är fin!

    SvaraRadera