onsdag 6 december 2023

Adventsläsning

 

Oxford Street at Christmas


Jag vandrar i ett julpyntat Göteborg, under lampor som regntungt gungar. Klockan två på eftermiddagen skumnar himlen över Gullbergsvass, Götaälvbrons konturer löses upp; på Drottningtorget står tidningskolportörerna i regnet, hopkörda 

som höglandsboskap; på Centralens perronger hänger cigarrettglödar i mörkret; på refugerna vid Polhelmsplatsen river blåsten i krulliga snörknutar på röda paket; och på Friggagatan gör en polispatrull årets glöggkontroll.


Så börjar Kristian Wedel sin berättelse ”Byråchefens julblåsning”.



3 kommentarer:

  1. Oj så mycket bra läsning här! Inte bara Byråchefen, utan också Bang, mm. Jag blev sittande en stund, kan jag berätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ibland blir jag så ivrig att jag blir anonym!

      Radera
    2. Karin,
      Litteraturbanken är en guldgruva!
      Det har blivit krångligare att kommentera — tidigare behövde man inte fylla i vem man var, om man hade en blogg, det länkades automatiskt.
      Margaretha

      Radera