onsdag 13 december 2023

Adventsläsning

 

 Lucia, 1910

Carl Larsson



I natten darra

de kalla väder.

Steg hör jag knarra

på vindens bräder:

i vita kläder

stod herrgårdsflickan,

med vaxljuskrona kring håret fäst,

nyss vid mitt läger och räckte brickan

lugnt i sin renhet åt yrväckt gäst.


Nu upp till gamman

i mörka tider!

Med tjärvedsflamman

Lucia skrider

i däld och lider.

I dörren gläntar

med morgonglöggen min muntre värd

och bringar bud, att ung dottern väntar

sin late körsven till festlig färd.


I tidig vinter

re’n snön är fallen,

och foten slinter

på frusna vallen,

och vit står tallen

som silverstaken

för månens prunkande högtidsljus,

och stjärnbloss brinna högt över taken

på djurens fållor och mänskors hus.


Och släden redes

med fäll och täcken,

och selad ledes

från klöverhäcken

den raske skäcken.

Med fröjd vi glida

igenom sovande skogars skjul.

Ur huvan tindrar det vid min sida

som morgongryning till härlig jul.

            Erik Axel Karlfeldt

7 kommentarer:

  1. Med tjärvedsbloss, månens prunkande högtidsljus. Han kunde ha, Karlfeldt. Så vacker dikt. Glad Lucia Margaretha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin I
      Ja, vad som än sägs om Karl Axel och hans dikter, så tycker jag om hans, ibland storvulna, diktning.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag som trodde att jag kände till det mesta som Karlfeldt skrivit!
    Tack för den här!
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Han var ju så produktiv, att hålla redanpå allt han skrev är inte så enkelt.
      Margaretha

      Radera
  3. Även för mig är den här dikten en ny bekantskap. Och Karlfeldt är ändå från min hembygd, vilket våra lärare aldrig försummade att framhålla.

    Härligt med all adventsläsning som du bjuder på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin II,
      Det är väl inte utan anledning som den här dikten har fallit i glömska. Även om jag gillar den så känns det lite som tillfällighetsdiktning.
      Även om jag inte kommer från hans trakter, så var han den första poeten jag upptäckte. Vet inte riktigt vad som fick mig att fastna, kanske rytmen och det (skenbart?) begripliga.
      Margaretha

      Radera