tisdag 5 december 2023

Drömmar

 Drømme, drømme, — hvorfor drømme?

Tro mig, dagens dåd er bedre!

                                   Ibsen



Oh, så mycket skrivet om drömmar det finns — inte minst romantiska böcker.

Och min första bok får nog räknas till den kategorien: ”Drömflickan” som bara i svensk översättning passar in i dagens tema. I original heter den ”The Harvester” och skrevs av Gene Stratton-Porter.



Hennes böcker var ofantligt populära under första hälften av 1900-talet. 


Gene Stratton-Porter var sedan barndomen mycket naturintresserad, och blev med åren kunnig i allt som rörde naturen — i synnerhet fåglar. För mig har behållningen av hennes böcker varit naturbeskrivningarna. Men i tidens anda la hon i en del av sina böcker in oförklarliga händelser — och som i den här boken en dröm som kommer att slå in.


Jag har på sistone återvänt till H. G. Wells, i hopp om att komma över mitt motstånd mot en del av hans böcker — inte helt säker på att det kommer att lyckas.

En del av vad han skrivit uppskattar jag mycket — men jag är inte säker på att ”The Dream” är rätt bok för en återförening.




Redan 1995 skrev Barack Obama memoarboken ”Dreams from My Father: A Story of Race and Inheritance, jag läste den först sedan han blivit president, förmodligen 2009. 

I översättning av Thomas Engström heter den ”Min far hade en dröm”

 

14 kommentarer:

  1. fint att Obama fick komma med, H. G. Wells borde man plocka fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Med tanke på hur lång Wells verkslista är, borde det finnas något för alla smaker där.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Cinnamon,
      Obamas bok är läsvärd — och det förefaller som om många tycker så.
      Margaretha

      Radera
  3. Obamas bok är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Ja, Obama är ett säkert kort — kanske får du tid att kika på någon av de mindre omtalade någon gång.
      Margaretha

      Radera
  4. Som alltid är det kul att se vilka gamla böcker du plockar fram. Har inte läst någon.

    SvaraRadera
  5. Ooo, Stratton-Porter var en av både mormors och mammas favoriter, och det smittade så klart av sig. Jag har faktiskt varit till Limberlostskogen men var så ung då att jag inte minns så mycket av det.
    Mitt förhållande till Wells är bättre än ditt, jag har läst mycket av honom.
    Och Obamas bok har väl varenda demokrat läst!
    Keep warm!
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Man behöver sannerligen inte sakna läsgods!
      Margaretha

      Radera
  6. Obamas bok skulle jag kunna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Blir en gnutta avundsjuk på dig som varit till Limberlost! Det finns tydligen två hus att besöka.
      Det tycks som vi hittat till Stratton Porter på samma vis.
      Jag ska ge Wells en ny chans, men det finns alltid något som är mer lockande.
      Margaretha

      Radera
    2. Sara Pepparkaka,
      Ja, Obamas bok är ett säkert kort.
      Margaretha

      Radera
  7. Min far hade en dröm har jag läst och uppskattat! H G Wells har jag aldrig läst - har nog fått för mig att det inte är något för mig, men ibland har jag ju (tack och lov) fel, upptäcker jag när jag väl läser boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Det händer mig rätt ofta att jag inser att inser att en författare som jag länge undvikit, är mer än läsvärd.
      Margaretha

      Radera