måndag 23 november 2015

Lyckan

33. Läs en novell vars titel slutar på n​  
"Lyckan" av Gertrud Almquist​, ur novellsamlingen "Den sällsamma resan", 1924.


Det finns en kortfattad artikel om Gertrud hos Wikipedia, men i övrigt finns det sorgligt lite information att få om denna bortglömda författare. Jag hade väl aldrig hittat henne om inte just den här novellsamlingen funnits bland mina böcker. Den består av fyra noveller, alla befolkade med olyckliga människor, svek och dödslängtan. Alla karlar är skitstövlar, Henrik i "Lyckan", den novell jag valde, är inget undantag, får han inte som han vill straffar han sin hustru, Kerstin, genom att dra in på hushållspengarna. 
Större delen av novellens fyrtio sidor ägnas åt Kerstins tankar — det är lätt att sympatisera med Kerstin och hennes känslor. 
Slutet är melodramatiskt, men inte oväntat.
Det skulle vara intressant att läsa mer av hennes penna, men jag är inte helt säker på att jag kommer att göra det. Jo, de två artikelserierna hon skrev om kvinnor, skulle jag gärna vilja läsa, "Den franska kvinnan", 1909 och "Den svenska kvinnan" 1910 — men de finns inte på nätet.

2 kommentarer:

  1. det är alltid roligt att höra om okända författare, fast just de här novellerna låter lite deppiga.
    love, prayers and a huge hug!
    får jag se dig i stockholm?

    SvaraRadera
  2. Tack Debbie,
    Ja, det är roligt att hitta de bortglömda författarna. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om de här novellerna - de är välskrivna med ett vackert språk, men som du säger, rätt deppiga. Skulle vara intressant att veta om alla hennes böcker är sådana.
    Det lär nog dröja innan jag kommer till Stockholm, men vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte.
    Margaretha

    SvaraRadera