torsdag 19 november 2015

Jag seglar vidare

på livets hav.
Salningen vid övergången 
mellan mast och toppstång

 De senaste veckorna har jag väckts klockan sju varje morgon av att fyra stora gossar, med rejäla kängor på fötterna, stövlat runt rakt ovanför min säng. Men nu är taket utbytt och det trötta gamla svankryggiga taket ser ut som det vore tecknat med linjal och vinkelhake.
Och jag har inte bara fått ett nytt tak, jag har lärt mig ett nytt ord. Om jag kommer att ha någon större glädje av det, är en annan femma.

salning, järn- eller träkonstruktion fästad till master och stänger i segelfartyg. Salningen tjänar till att hålla fast och sprida den stående riggen (barduner, vant och stag). Undermasternas salningar utgör också stöd för respektive märsar.

Nej, jag bor inte på en båt, en kryssning på näthavet lär mig att man använder det i andra byggnadssammanhang — som när det gället tak och fönster — men be mig inte förklara tekniken närmare!
sa`lning subst. ~en ~ar 
ORDLED: sal-ning-en
• tvärgående stödkonstruktion på mast som bär upp den ovanförliggande delen av masten och ger spridning åt vanten {→vantspridare} ngt föråldr.: salningshornlångsalning;storsalningtvärsalning
HIST.: sedan 1691; trol. av nederl. zaling med samma bet.; av ovisst urspr.

van`tspridare subst. ~n äv. vantspridarn, plur. ~, best. plur.vantspridarna 
ORDLED:
 vant--sprid-ar-en
• anordning som håller ut vant från mast för att ge det gynnsammare vinkel; monterad mer el. mindre horisontellt
HIST.: åtm. sedan slutet av 1800-talet

Första gången jag hörde ordet, blev jag lite betänksam för killen sa att de hade salat taket, och sala för mig har den gamla vanliga betydelsen, att samla, skramla.För övrigt även det ett intressant ord:
sa`la verb ~de ~t 
ORDLED:
 sal-ar
SUBST.: 
salande, salning
• samla in pengar för visst (vanl. angivet) ändamål ⟨ngt vard.⟩: 
~ ihop till en femtioårspresent åt chefen~ till en liter brännvin
KONSTR.:
 ~ (ihop ngt) (till ngn el. ngt), ~ (ngt) (till ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1842; sv. dial.
 sala; trol. besl. med sälja i äldre bet. 'lämna'
Fler än jag som inte vet vad en märs är?
märs subst. ~en ~ar 
ORDLED:
 märs-en
• plattform i toppen av (under)mast numera för utkik; förr äv. för stagning av övre mastdelar, postering av muskötskyttar m.m. ⟨mest histor.⟩: 
märsbrassmärsgast; märsskot
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv.
 märs; av lågty. merse, nederl. mers med samma bet.; gemens. germ. ord med bet. 'korg'; trol. besl. med mjärde
 
Jag skulle kanske ha bett gossarna bygga en "widow's walk" åt mig, när de ändå höll på där uppe på taket.

2 kommentarer:

  1. märs finns inte på sonens lilla segelbåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Jag kan tänka mig att man kan leva lycklig utan märs - annars får han väl bygga en, en liiiiten.
      Margaretha

      Radera