söndag 8 november 2015

Den gröna julen

36. Läs en novell där ett barn är en av huvudpersonerna
"Den gröna julen" ur novellsamlingen "Den stora glädjen, och andra noveller", 1962, Axel Hambræus 

En utrangerad biblioteksbok, som jag inte minns när jag köpte. Om författaren visste jag inget, innan jag nu började söka information om honom. Förutom präst och musikant var han också nykterhetsman, debattör, folkbildare — och författare, och så radikal att han inte alltid uppskattades av sina kollegor.
Hans berättelser är befolkade av oskolade hårt arbetande individer, skildrade med en osentimental respekt.
Den novell jag helst hade velat skriva om ("Den mystiske brevskrivaren), passar inte in på en enda av de fyrtio rubrikerna, så jag väljer "Den gröna julen" — inte för jultemats skull utan därför att Mats-Olof som är huvudpersonen är fem år. 
Sedan Mats-Olofs mamma dött och hans pappa gift om sig med Ada, är det hans morfar som står för tryggheten i hans liv. En trygghet som är hotat eftersom Ada gör sitt bästa för att manövrera ut morfar, och få alla att dansa efter sin pipa.
En trovärdig berättelse om både barns och äldre människors utsatthet.
Framöver kommer jag säkert att försöka få tag på fler böcker av Axel Hambræus.



Tidigare lästa noveller:
Jag började med en introduktion här, innan jag kastade loss.
2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll — "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, Damon Rudyon

17. Läs en novell som utspelar sig på havet  — "De svenska sedlarna"
ur En handfull dun av Sigfrid Siwertz,  från 1922 
3. Läs en novell med en siffra i titeln
 "2 B R 0 2 B", av Kurt Vonnegut.

6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln
"Katten från Siena och andra fantastiska berättelser" av Helena Nyblom.
24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i — THE MAN WITH TWO LEFT FEET, från 1917, av P. G. Wodehouse.


31. Läs en novell som utspelar sig i skogen
Ringdans medan mor väntar, ur Ådalens poesi av Pelle Molin


21. Läs en novell som har ett personnamn i titeln
"Mammy Hesters Quilts", 1889, av Adelaide D. Rollston, ur "A Patchwork of Pieces


16. Läs en novell vars titel börjar på s
"Sand" av W. S. Merwin 


39. Läs en novell av en finländsk författare
Höstkvällståget av Frans Eemil Sillanpää, ur "Mot uppenbarelsen" och andra noveller, (1932) i översättning av Ragnar Ekelund.


"The Winter of the Great Snows", ur "Essays of E. B. White, 1977


11. Läs en novell som är den sista i en novellsamling
"Upptäckten" ur novellsamlingen "På avigsidan", 1918 av Fanny Alving
​  

35. Läs en novell av en nobelpristagare 
"The Gifts of Joy", 1971, av Pearl Buck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar