söndag 22 november 2015

Grattis Abigail!

Abigail Adams
22 november 1744 - 28 oktober 1818
(ibland anges hennes födelsedag vara 11 november, 
vilket beror på att man 1752 gick över från 
den julianska kalendern till den gregorianska).
 


En fascinerande kvinna, väl värd att minnas för sina egna meriter, och inte bara för att hon råkade förälska sig, och gifta sig, med John Adams som 1797 blev Förenta Staternas andre president. Eller för att hennes son John Quincy Adams även han blev vald till president i U.S.A.
Abigail och hennes systrar undervisades i hemmet av modern, och de hade fri tillgång till både faderns, en farbroders och farfaderns omfattande bibliotek.
Abigails mor blev förskräckt när dottern ville gifta sig med en landsortjurist, vars uppförande hon tyckte var "bonnigt", men fadern tycktes inte ha några invändningar och vigde paret.
Eftersom John tidigt blev engagerad i landets politiska liv var han mycket frånvarande, och det var Abigail som fick ta hand om gården och barnen — något som hon gjorde på ett utomordentligt vis.
Man vet rätt mycket om Abigail och John eftersom de lämnade efter sig en brevväxling på omkring 1200 brev. 
Abigail tog en aktiv del av makens politiska arbete och många anser att hon är den lärdaste presidenthustrun som bott i Vita huset — av somliga kallades hon Mrs. President.
 Abigail och John var för övrigt de första paret som flyttade in i det då ofärdiga Vita huset, som då kallades President's House.
Hon ansåg det självklart att kvinnor och svarta skulle ha samma rättigheter som vita män. Ett av hennes mest kända uttalanden kommer från ett brev som hon skrev till maken:
“Remember the Ladies, and be more generous and favourable to them than your ancestors. Do not put such unlimited power into the hands of the Husbands. Remember all Men would be tyrants if they could. If perticuliar care and attention is not paid to the Laidies we are determined to foment a Rebelion, and will not hold ourselves bound by any Laws in which we have no voice, or Representation."

Både Bokus och Adlibris har flera böcker om henne jämte hennes brev. På min önskelista har jag fört upp ABIGAIL ADAMS av Woody Holton och Dear Abigail av Diane Jacobs

2 kommentarer:

  1. När jag bodde i Sverige gorde jag ett specialarbete om de första presidenterna. Min lärare sa att jag talade mest om Martha Washington och Abigail Adams, men jag fick bra betyg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Så bra att du koncentrerade dig på kvinnorna - jag är rätt säker på att dina svenska klasskamrater inte visste något om den, och kanske aldrig fått höra om dem, vore det inte för din insats!

      Radera